De junior professional is in staat om de context van het probleem, de wens van de gebruiker, de doelstelling van de opdrachtgever, de belangen van stakeholders en de mogelijkheden van de technologie te onderzoeken en te begrijpen.
De junior professional is in staat om creatieve ideeën en concepten voor (interactieve) communicatieproducten, communicatiediensten, en communicatiebelevingen te genereren en te ontwikkelen en houdt hierbij rekening met de gebruiker en opdrachtgever.
- Verbeelden & prototypes maken
De junior professional geeft concepten vorm en concretiseert deze in digitale interactieve prototypes.
De junior professional toetst de resultaten, die tijdens verschillende stadia van het ontwerpproces ontstaan, herhaaldelijk op hun waarde en belang voor de wensen van de gebruiker/opdrachtgever.
- Inter- en multidisciplinair samenwerken
De junior professional werkt samen in een multidisciplinaire, multiculturele en/of internationale omgeving, waarbij de student verschillende vakgebieden weet te verbinden.
- Initiëren, organiseren en regisseren
De junior professional herkent behoeften op het gebied van communicatie en interactie en neemt het initiatief om aan deze behoeften tegemoet te komen. De junior professional kan hierbij op een procesmatige, projectmatige en organisatorische manier een dialoog tussen de verschillende belanghebbenden in een project faciliteren en coördineren.
- Manifesteren en presenteren
De junior professional kan de opdrachtgever, het team en de gebruikers enthousiasmeren voor zijn/haar ontwerpideeën en kan een inspirerend verhaal houden, waarin de student op een authentieke wijze en vanuit een eigen visie zijn/haar boodschap weet over te brengen.
- Ontwikkelen en reflecteren
De junior professional heeft inzicht in de eigen persoonlijke en professionele ontwikkeling (kennis, kunnen, normen en waarden) en is zich bewust van eigen professioneel handelen en de impact hiervan op anderen.
De junior professional kan onderzoek van anderen gebruiken en zelf onderzoek doen binnen het ontwerpproces. Zij nemen daarbij een kritische en onderzoekende houding aan, maken gebruik van het werk van anderen en doen zelfstandig onderzoek binnen het ontwerpproces. Daarin handelen CMD’er programatisch: de kwaliteit van de onderzoeksresultaten worden bepaald door de behoefte aan inzicht binnen de (tijds)beperking van het ontwerpproces.
De junior professional toont zijn ondernemendheid door een pro-actieve houding, nieuwsgierigheid, bouwen en onderhouden van contacten en het vertalen van creatieve innovatieve ideeën in concepten.