Opleiding

Toegekend diploma
Associate degree in Entrepreneurship
Programmaduur
24 maanden
ECTS credits
120
Niveau eindkwalificatie
Associate degree
Vorm
Voltijd
Taal
Nederlands
School
  • School voor Marketing Management en Financieel Economisch Management
Locaties
  • Groningen

Associate degree Ondernemen

Programmabeschrijving

De opleiding Ad Ondernemen leidt op voor zowel zelfstandig ondernemer als ondernemend (assistent)bedrijfsleider in multi-channel MKB of retailorganisaties. In beide gevallen staat ondernemerschap in een breder kader centraal. Afgestudeerden zijn praktijkmensen die tactisch en operationeel de verschillende aspecten van het ondernemen kunnen uitvoeren. Marktgerichtheid en bedrijfsvoering, persoonlijke effectiviteit en leiderschap zijn daarin belangrijk. Een Ad’er is pro-actief, scherp op nieuwe ontwikkelingen in de markt, kan strategisch beleid vertalen naar de werkvloer, kan leiding geven aan een klein team, is resultaatgericht, durft te doen.
 
Een afgestudeerde Ad’er staat met zijn voeten in de praktijk, bewaart met zijn hoofd het overzicht, verbindt mensen en middelen en koppelt daarmee denken aan doen.

Afgestudeerden bekleden verschillende functies in uiteenlopende branches. Een deel van de afgestudeerden werkt in (assistent)managementfuncties in het MKB in brede zin of meer specifiek in retailbedrijven. Een ander deel start al gedurende de opleiding zijn eigen bedrijf. Deze bedrijven worden altijd gekenmerkt door een sterke consumentgerichtheid.

Leeruitkomsten

De opleiding rust de student uit met de vereiste leeruitkomsten van een professional op het gebied van ondernemerschap. Dit zijn:
  • Innoveren: initieert nieuwe ideeën, realiseert op creatieve wijze vernieuwingen en benut daarbij de mogelijkheden op het gebied van technologie.
  • Waardecreatie: creëert duurzame en commerciële waarde gericht op de wensen en behoeften van klanten en overige stakeholders. Hij doet dat op basis van ontwikkelingen in de (inter)nationale omgeving.
  • Resultaatgericht handelen: toont verantwoordelijkheid en doorzettingsvermogen en neemt besluiten om de beoogde resultaten te bereiken. Hij past zich daarbij gemakkelijk aan veranderende omstandigheden aan en durft risico’s te nemen.
  • Leiderschap: straalt passie en beleving uit, pakt de regie in teamverband en mobiliseert anderen vanuit de waarden en de cultuur van de onderneming.
  • Managen & Organiseren: geeft vorm en inhoud aan de bedrijfsvoering en zet hierbij de klant centraal.
  • Samenwerken & Netwerken: levert in groepsverband een actieve en inhoudelijk bijdrage aan de beoogde resultaten en het groepsproces. Hij bouwt een netwerk van relaties op.
  • Onderzoekend vermogen: toont in zijn werkwijze een nieuwsgierige en kritische houding. Hij hanteert een passende onderzoeksaanpak die resulteert in bruikbare resultaten.
  • Analytisch vermogen: analyseert situaties en data op systematische wijze. Hij stuurt op prestatie-indicatoren.
  • Lerend vermogen: ontwikkelt zichzelf persoonlijk en professioneel door visie, reflectie en feedback.
  • Communiceren: communiceert overtuigend en kan dit in tenminste één vreemde taal 2. Hij benut op effectieve wijze diverse communicatiemiddelen afgestemd op de doelgroep.

Programma

Associate degree Ondernemencredits