Leerlijn Diagnostiek & Behandeling (D&B) 1. Behandelrelatie
De verpleegkundig specialist bouwt in een gesimuleerde setting een gelijkwaardige behandelrelatie op met zorgvragers en hun naasten op basis van samenwerking en vertrouwen en rekening houdend met de persoonlijke omstandigheden.
2.Diagnostiek
De verpleegkundig specialist stelt in een gesimuleerde setting verpleegkundige en medische diagnoses vast door in een continu en cyclisch proces gegevens over gezondheid en ziekte te verzamelen, te analyseren en te combineren.
3.Behandeling
De verpleegkundig specialist stelt in een gesimuleerde setting een behandelvoorstel op, op basis van de principes van evidence based practice waarin therapeutische, preventieve, symptomatische en palliatieve interventies worden geïndiceerd en vervolgens uitgevoerd en gedelegeerd.
Leerlijn Professioneel Leiderschap (PL) 1. Ontwikkelen professionele identiteit
De verpleegkundig specialist ontwikkelt een professionele identiteit door persoonlijke kenmerken en de beroepsrollen te integreren binnen de context van het werk en dit uit te dragen naar andere zorgprofessionals.
2. Kritisch en ethisch redeneren en argumenteren
De verpleegkundig specialist onderbouwt het professioneel handelen door gebruik te maken van kritische en ethische redeneerprincipes.
3. Toepassen en uitvoeren van onderzoek en innovatie
De verpleegkundig specialist initieert en implementeert vernieuwingen gebaseerd op onderzoek van de beroepspraktijk vanuit verschillende perspectieven.
4. Visie op gezondheid en ziekte in maatschappelijke context formuleren
De verpleegkundig specialist formuleert een visie op gezondheid en ziekte in relatie tot maatschappelijke ontwikkelingen, uitgaande van het welbevinden van de persoon en diens naasten en volgens de professionele kwaliteitseisen.
Leerlijn Praktijkleren (PRL) 1. Diagnose stellen
De verpleegkundig specialist stelt als zelfstandig behandelaar op grond van anamnese en (aanvullend) onderzoek medische en verpleegkundige diagnoses binnen het eigen expertisegebied op basis van klinisch redeneren en evidence based practice.
2. Behandelen
De verpleegkundig specialist stelt als zelfstandig behandelaar, een geïntegreerde medische en verpleegkundige behandeling in of bij voor zorgvragers en hun naasten binnen het eigen expertisegebied, op basis van evidence based practice.
3. Regievoeren
De verpleegkundig specialist voert, als regie(voerend) behandelaar, de regie over de medische en verpleegkundige behandeling van de zorgvrager en diens naasten in de zorgketen over de grenzen van de eigen afdeling en/of organisatie heen.
4. Bevorderen en ondersteunen zelfmanagement, eigen regie, empowerment en herstel
De verpleegkundig specialist past ondersteunende interventies toe om het zelfmanagement, de eigen regie/empowerment en het herstel van de zorgvrager en diens naasten binnen het eigen expertisegebied te bevorderen, rekening houdend met de persoonlijke mogelijkheden en omstandigheden van de zorgvrager.
5. Kwaliteit van zorg bevorderen
De verpleegkundig specialist bevordert continu de kwaliteit en veiligheid van zorg op het niveau van de organisatie van zorg, het zorgproces en de deskundigheid van professionals gebaseerd op (wetenschappelijke) kennis en in samenspraak met zorgvragers, zorgverleners en maatschappelijke vertegenwoordigers.
De opleiding is gericht op het verwerven van de gemeenschappelijke competenties voor verpleegkundig specialisten en de specialismegebonden competenties. De gemeenschappelijke competenties komen aan bod in het cursorisch onderwijs. Het praktijkleren is toegespitst op een specialisme en op een specifiek expertisegebied binnen een specialisme.