Opleiding

Toegekend diploma
Master of Arts
Programmaduur
24 maanden
ECTS credits
120
Niveau eindkwalificatie
Master
Vorm
Voltijd
Taal
Engels
School
  • Academie Minerva
Locaties
  • Groningen

Master of Arts in Fine Art and Design study program MADtech

Programmabeschrijving

De opleiding MADtech is voor kunstenaars uit de gerelateerde werkvelden van mediaperformance, beeldende kunst, vormgeving en technologie. De combinatie van deze werkvelden refereert aan de overlapping van artistieke praktijken, met inbegrip van nieuwe media, beeldende kunst, podiumkunst en experience design. Kunstenaars die deze opleiding volgen, streven naar een groter inzicht en hoger specialisatieniveau in hun artistieke werk. Zij willen artistiek onderzoek doen naar onderwerpen die te maken hebben met de genoemde werkvelden. Dat betekent dat ze het gebruik en de toepassing van media en technologieën vanuit een artistiek perspectief verkennen, waarbij ze virtuele en werkelijke objecten maken die een verbinding leggen met de omgeving en het verwerken van gegevens uit de omgeving, en objecten die processen uitvoeren en/of resultaten van dergelijke processen visualiseren. Technologie wordt niet gezien als doel op zich, maar wordt ook niet alleen als werktuig gebruikt. Deelnemers verkennen op artistieke wijze een breed scala aan technologieën om de 'interactie' van de mens met een veranderende wereld te interpreteren, te verbeelden en te wijzigen. De studenten gebruiken deze technologieën met een knutselmentaliteit: knutselen in de zin van: bestaande structuren afbreken, aanpassen en reconstrueren door er rechtstreeks mee te werken en te experimenteren; met een uitkomst die openligt. De studenten krijgen de kans om op speelse en experimentele wijze nieuwe technologieën te verkennen en te onderzoeken en oude technologieën te hercontextualiseren. Kortom, ze worden 'mediaspelers, mediakunstenaars en mediaontwerpers die vreemde en onverwachte dingen doen met technologie'.

Leeruitkomsten

De student van het studieprogramma MADtech kan het volgende laten zien:

Maken, Uitvoeren, Ontwerpen, Conceptualiseren
• artistiek werk en artistieke projecten die een bijdrage leveren op het gebied van media, kunst, vormgeving en technologie, werken in de voorhoede van het werkveld;
• een oeuvre dat zijn wortels vindt in en kan relateren aan een eigen artistieke visie en methode (bestaande uit een eigen pakket artistieke doelen, inspiratiebronnen en theoretische uitgangspunten).

Experimenteren, Innoveren & Onderzoeken
• in staat zijn om, met behulp van een goed gedocumenteerd onderzoeksproces, betekenisvolle materialen en bronnen te verzamelen die relevant zijn voor de eigen artistieke praktijk;
• resultaten laten zien van experimentele en op de praktijk gebaseerde onderzoeken naar methoden, apparaten en concepten die de relatie tussen technologische media en de samenleving kritisch bekijken;
• in staat zijn om zelfstandig onderzoek te doen naar de eigen content (motieven, onderwerpen en thema's), gebruikte technologie of werkmethoden met het doel het werk verder te ontwikkelen.

Theorieën, Geschiedenissen & Culturen
• in staat zijn om, in een scriptie, te beschrijven hoe de eigen artistieke praktijk zich verhoudt tot bestaande en nieuwe theorieën en denkwijzen met betrekking tot de gerelateerde en ontwikkelde praktijken van media, kunst, vormgeving en technologie, en tot de bredere culturele, sociale en theoretische contexten die relevant zijn voor het werk;
• in staat zijn om met het ontwikkelde werk en de scriptie bij te dragen aan de professionele kennis betreffende de gerelateerde en ontwikkelde praktijken van media, kunst, vormgeving en technologie in het bijzonder en de internationale kunst in het algemeen.

Technische, Contextuele en Milieufactoren
• in staat zijn om zodanig met technische, opleidings- en contextuele problemen om te gaan in de uitvoering en presentatie van het studieprogramma dat de technische factoren bijdragen tot de creatie, realisatie en expressie van het eigen artistieke concept;
• een volledig besef hebben van en in staat zijn om te werken met locatiespecifieke en andere contextuele en milieufactoren in de presentatie van het studieprogramma.

Overdenken, Overwegen & Interpreteren van de Menselijke Natuur
• in staat zijn om, zowel in de scriptie als in een publieke presentatie, te reflecteren op:
- de semantische mogelijkheden van het eigen oeuvre,
- de eigen werkmethoden en ontwikkeling,
- stagnatieproblemen overwinnen in het werkproces als geheel,
- de manier waarop technologie kan worden gebruikt en artistiek gezien kan worden verkend om de interactie van de mens met een veranderende wereld te interpreteren, verbeelden en wijzigen.

Communicatie, Samenwerking & Interdisciplinariteit
• in staat zijn om het afstudeerwerk op een zorgvuldige en weloverwogen manier te presenteren in een publieke presentatie;
• in staat zijn om een artistieke visie te presenteren in een geschreven en geïllustreerde scriptie in een vorm die geschikt is voor het werk en onderzoekskader;
• in staat zijn om op heldere wijze zowel mondeling in een publieke presentatie als in geschrift middels de scriptie het volgende te bespreken en verduidelijken:
- de artistieke keuzen,
- de artistieke doelstellingen en theoretische uitgangspunten van het eigen werk,
- de gewenste plaats die het werk inneemt met betrekking tot een algemeen en een professioneel publiek.

Initiatief & Onderneming
• de volle verantwoordelijkheid op zich nemen voor de ontwikkeling, uitvoering en presentatie van het studieprogramma.