De student die het studieprogramma Painting volgt, kan het volgende laten zien:
Produceren & Conceptualiseren
• kunstwerken, die het werkveld en de tradities van kunstschilderen als uitgangspunt of belangrijk referentiepunt hebben;
• een oeuvre dat zijn wortels vindt in en kan relateren aan een eigen artistieke visie en methode (bestaande uit een eigen pakket artistieke doelen, inspiratiebronnen en theoretische uitgangspunten).
Experimenteren, Innoveren & Onderzoeken
• in staat zijn om, met behulp van een goed gedocumenteerd onderzoeksproces, betekenisvolle materialen en bronnen te verzamelen die relevant zijn voor de eigen artistieke praktijk;
• resultaten laten zien van experimentele en op praktijk gebaseerde onderzoeken naar de werking van beeld, beleving en verbeelding, zowel via het werk zelf als via een goed gedocumenteerd onderzoeksproces;
• in staat zijn om zelfstandig onderzoek te doen naar content (motieven, onderwerpen en thema's), materialen en technieken of werkmethoden met het doel het werk verder te ontwikkelen.
Theorieën, Geschiedenissen & Culturen
• in staat zijn om, in een scriptie, te beschrijven hoe de eigen artistieke praktijk zich verhoudt tot bestaande en nieuwe theorieën en denkwijzen met betrekking tot het werkveld en de tradities van de schilderkunst en tot bredere culturele, sociale en theoretische contexten die relevant zijn voor het werk;
• met het ontwikkelde werk en de scriptie bijdragen aan de professionele kennis betreffende het werkveld en de tradities van de schilderkunst in het bijzonder en de internationale kunst in het algemeen.
Technische, Contextuele en Milieufactoren
• in staat zijn om zodanig met technische en materiaalproblemen om te gaan in de uitvoering en presentatie van het studieprogramma dat technische problemen geen belemmering vormen voor de creatie, realisatie en expressie van het eigen artistieke concept;
• een volledig besef hebben van en in staat zijn om te werken met locatiespecifieke en andere omgevingsfactoren in de presentatie van het studieprogramma.
Overdenken, Overwegen & Interpreteren van de Menselijke Natuur
• in staat zijn om, zowel in de scriptie als in een publieke presentatie, te reflecteren op:
- de semantische mogelijkheden van het eigen materiaal en werk,
- de eigen werkmethode en ontwikkeling,
- stagnatieproblemen overwinnen in het werkproces als geheel,
- de betekenis en plaats van het werkveld en de tradities van de schilderkunst in de kunstwereld en de hedendaagse samenleving.
Communicatie, Samenwerking & Interdisciplinariteit
• in staat zijn om het afstudeerwerk op een zorgvuldige en weloverwogen manier te presenteren in een publieke presentatie;
• in staat zijn om een artistieke visie te presenteren in een geschreven en geïllustreerde scriptie in een vorm die geschikt is voor het werk en onderzoekskader;
• in staat zijn om op heldere wijze zowel mondeling in een publieke presentatie als in geschrift middels de scriptie het volgende te bespreken en verduidelijken:
- de artistieke keuzen,
- de artistieke doelstellingen en theoretische uitgangspunten van het eigen werk,
- de gewenste plaats die het werk inneemt met betrekking tot een algemeen en een professioneel publiek.
Initiatief & Onderneming
• de volle verantwoordelijkheid op zich nemen voor de ontwikkeling, uitvoering en presentatie van het studieprogramma.