1 Onderzoeken: De deelnemer analyseert de strategische context waarin de professional opereert door (kwalitatief en kwantitatief) onderzoek te doen. Hij structureert en analyseert de strategische context met behulp van relevante theorie en levert in dit proces een originele bijdrage aan het ontwikkelen of toepassen van ideeën.
2 Innoveren: De deelnemer ontwerpt innovatieve strategische en operationele oplossingen die een unieke waarde creëren, en die aansluiten bij zijn eigen (door hemzelf ontwikkelde) visie en
de gewenste weg voor ontwikkeling. Dit alles past binnen de context waarin de organisatie opereert.
3 Interdisciplinair werken: De deelnemer opereert op het snijvlak van disciplines. Hij gebruikt kennis en vaardigheden, theorieën, concepten en modellen uit de disciplines Marketing, Finance, HRM en Business &
IT en voegt waarde toe aan deze disciplines wanneer hij ze integreert in originele oplossingen in huidige maar ook in nieuwe of complexe situaties.
4 Ondernemend handelen: De deelnemer weet ontwikkelingen op een duurzame manier om te zetten in nieuwe ideeën, concepten en wegen voor ontwikkeling van de beroepspraktijk. De deelnemer neemt initiatief, durft risico's te nemen, toont zelfvertrouwen, verantwoordelijkheid en doorzettingsvermogen. Hij creëert en grijpt kansen en weet zich aan te passen aan een veranderende (maatschappelijke) omgeving.
5. Adviseren: Vanuit zijn interdisciplinaire achtergrond geeft de deelnemer advies inzake bedrijfsinhoud, gebaseerd op de analyse en prioriteiten van een grote hoeveelheid gedeeltelijk onvolledige informatie in de strategische context van het bedrijf, rekening houdend met maatschappelijke en ethische verantwoordelijkheden. Daarbij is hij in staat de essentie te vertalen in concrete aanbevelingen.
6 Leidinggeven: De deelnemer stuurt innovatieprocessen en veranderprojecten aan en creëert zo het nodige draagvlak voor de acceptatie van deze processen en veranderprojecten in zijn eigen professionele context. Ondertussen inspireert en stimuleert hij de interne en externe stakeholders in een interdisciplinaire context om gezamenlijk de gewenste strategische oplossing te realiseren.
7 Netwerken: De deelnemer is een wendbare, goed opgeleide professional die een coördinerende en verbindende rol vervult: hij is de netwerker, het cement dat de verbinding tussen de verschillende stakeholders binnen en buiten de eigen organisatie bewerkstelligt. Hij creëert synergie vanuit de diversiteit in achtergronden en weet deze synergie om te zetten in zinvolle innovaties of mogelijke oplossingen.
8 Evalueren: De deelnemer evalueert de kwaliteit en effectiviteit van de geïmplementeerde oplossingen vanuit een evidence-based mindset en verbetert op basis hiervan continu de kwaliteit van de processen en producten in zijn eigen professionele context.
9 Reflecteren: De deelnemer reflecteert kritisch op zijn eigen professionele houding en gedrag, neemt autonoom verantwoordelijkheid voor de gevolgen en past zijn eigen houding en manier van handelen in complexe interdisciplinaire situaties aan.
10 Communiceren: De deelnemer communiceert effectief met interne en externe stakeholders. Hij spreekt de taal van de verschillende professionele culturen die een interdisciplinair team vormen. Hij is in staat conclusies helder en ondubbelzinnig te formuleren en de daaraan ten grondslag liggende kennis, motieven en overwegingen aan derden te communiceren.