De Master Kunsteducatie is een tweejarige deeltijdopleiding en wordt aangeboden door de Hanzehogeschool Groningen en de NHL Stenden Hogeschool. Hij leidt op tot de internationaal erkende mastergraad 'Master of Education'. Na de opleiding kunnen studenten doorgroeien in functies die vragen om innovatie, onderzoekend en vakoverstijgend denken en handelen.
De Master Kunsteducatie neemt de diversiteit in het kunsteducatieve veld tot uitgangspunt. Professionalisering, maatschappelijke urgentie en actuele theorie komen samen bij het ontwerpen van innovatieve kunsteducatieve praktijken. Tijdens de master vormen drie kenmerken de leidraad van de opleiding: de betekenis van kunst voor de persoonlijke en maatschappelijke vorming, de waarde van de dialoog en het onderzoek naar de eigen praktijk.
Het onderwijs is vormgegeven in vier masterwerkplaatsen. Hierin wordt integraal gewerkt aan de vijf landelijke competenties: artistiek, kunstpedagogisch, onderzoekend, cultureel ondernemend en kritisch reflecterend vermogen. Het accent ligt op de rollen van kunstenaar (Artist), onderzoeker (Researcher) en educator (Teacher), waarbij in iedere werkplaats één rol centraal staat.
Het programma biedt studenten een zekere mate van flexibiliteit om hun eigen tempo van studie te bepalen door de mastermodules uit te spreiden over 2, 2½ of 3 jaar.
Het Master of Education-programma onderscheidt zich van vergelijkbare programma's als joint degree-programma en biedt studenten toegang tot de leergemeenschappen van Academie Minerva en het Prins Claus Conservatorium van de Hanzehogeschool en NHL Stenden Hogeschool. Een ander onderscheidend kenmerk is de integratie van studie en werk.