Opleiding

Toegekend diploma
Master of Education
Programmaduur
24 maanden
ECTS credits
60
Niveau eindkwalificatie
Master
Vorm
Deeltijd
Taal
Nederlands
School
  • Academie Minerva
Locaties
  • Groningen

Master Kunsteducatie

Programmabeschrijving

De Master Kunsteducatie is een tweejarige deeltijdopleiding en wordt aangeboden door de Hanzehogeschool Groningen en de NHL Stenden Hogeschool. Hij leidt op tot de internationaal erkende mastergraad 'Master of Education'. Na de opleiding kunnen studenten doorgroeien in functies die vragen om innovatie, onderzoekend en vakoverstijgend denken en handelen.

De Master Kunsteducatie neemt de diversiteit in het kunsteducatieve veld tot uitgangspunt. Professionalisering, maatschappelijke urgentie en actuele theorie komen samen bij het ontwerpen van innovatieve kunsteducatieve praktijken. Tijdens de master vormen drie kenmerken de leidraad van de opleiding: de betekenis van kunst voor de persoonlijke en maatschappelijke vorming, de waarde van de dialoog en het onderzoek naar de eigen praktijk.

Het onderwijs is vormgegeven in vier masterwerkplaatsen. Hierin wordt integraal gewerkt aan de vijf landelijke competenties: artistiek, kunstpedagogisch, onderzoekend, cultureel ondernemend en kritisch reflecterend vermogen. Het accent ligt op de rollen van kunstenaar (Artist), onderzoeker (Researcher) en educator (Teacher), waarbij in iedere werkplaats één rol centraal staat.

Het programma biedt studenten een zekere mate van flexibiliteit om hun eigen tempo van studie te bepalen door de mastermodules uit te spreiden over 2, 2½ of 3 jaar.
Het Master of Education-programma onderscheidt zich van vergelijkbare programma's als joint degree-programma en biedt studenten toegang tot de leergemeenschappen van Academie Minerva en het Prins Claus Conservatorium van de Hanzehogeschool en NHL Stenden Hogeschool. Een ander onderscheidend kenmerk is de integratie van studie en werk.


Leeruitkomsten

Het eindniveau wordt aangetoond op basis van onderstaande leeruitkomsten.
De Master Kunsteducatie:

  • geeft betekenis aan vragen en ontwikkelingen in zijn vakgebied en aangrenzende domeinen door deze onderzoeksmatig te operationaliseren;
  • beoordeelt zelfstandig en kritisch zijn kennis en professioneel handelen in verschillende rollen en contexten;
  • maakt zijn rol als inspirerende en innoverende kunsteducator waar door inventief en bewust te schakelen tussen de rollen van kunstenaar, educator en onderzoeker;
  • onderbouwt en verdedigt zijn kunsteducatieve visie vanuit een kritische analyse, nationale en internationale bronnen,  interdisciplinaire expertise  en maatschappelijke betrokkenheid;
  • levert originele bijdragen aan het actuele artistiek-educatieve discours, voor experts als ook voor leken;
  • geeft via reflectie, zelfmonitoring en dialoog sturing aan een proces van life-long professionaliseren;
  • initieert en leidt  kunsteducatieve projecten zoals evenementen, workshops/seminars en publicaties door effectief en inspirerend gebruik te maken van zijn rol als kunstenaar, educator en onderzoeker;
  • creëert op een ethisch verantwoorde wijze maatschappelijke en/of economische waarde uit zijn door onderzoek verworven kennis en inzicht;
  • positioneert op overtuigende en ondernemende wijze zijn professioneel denken en handelen in diverse netwerken, binnen en buiten zijn vakgebied;
  • documenteert en presenteert verbeeldingsrijk in bewust gekozen media artistieke en educatieve processen, zoals zij eigen ‘bildungs’proces in de masterbiografie.