Opleiding

Toegekend diploma
Bachelor of Science
Programmaduur
48 maanden
ECTS credits
240
Niveau eindkwalificatie
Bachelor
Vorm
Deeltijd
Taal
Nederlands
School
  • Instituut voor Bedrijfskunde
Locaties
  • Groningen

Bedrijfskunde

Programmabeschrijving

De deeltijd Bacheloropleiding Bedrijfskunde omvat 240 ECTS-studiepunten, waaronder verplichte onderwijseenheden (210 ECTS) en een keuzemodule (30 ECTS).
Een sterke koppeling tussen de opleiding en de werkomgeving van de student vormt een essentieel onderdeel van de opleiding. Elk semester werk je aan projecten in jouw organisatie of die van een studiegenoot. Theorie, vaardigheidstrainingen en docentondersteuning maken dat je bedrijfskundig handelt, grondig onderzoek doet, ondernemend en innoverend opereert, verbindend werkt en je leiderschap ontwikkelt. We leren in leergemeenschappen – jij, medestudenten, docenten en de beroepspraktijk – waarbij jij de regie voert over je eigen leerroute: de basis van waardevermeerdering voor jou en je organisatie.
Het curriculum bestaat uit 8 semesters van 20 studieweken en vormt goed toegeruste professionals voor wendbare organisaties. In de eerste 2 jaar leg je de basis met 4 hoofdthema’s: Inleiding Bedrijfskunde, Duurzame Businessmodellen, Proces en Verandering, en Internationalisering & Digitale Transformatie. Onderwerpen als marktstrategie, recht, finance, waardepropositie, proces- en verandermanagement, duurzaamheid en internationalisering bieden je de nodige kennis. In de laatste 4 semesters is er de vrije keuzeruimte en doe je de stage: naar keuze extern of op je eigen werkplek, met vrijstellings- en versnellingsopties.
Wij geloven dat direct inzetbare skills het verschil maken. Daarom versterken we jouw competenties op gebieden zoals AI-geletterdheid, werkgeluk, stressreductie, moreel kompas, burgerschap, inclusiviteit, verbinding, interculturele bewustwording en leiderschap.
Afgestudeerden van de opleiding Bedrijfskunde zijn in staat om organisatievraagstukken integraal te benaderen. Ze hebben een visie op ontwikkelingen in de organisatie en  bedrijfsomgeving en kunnen deze vertalen naar praktische oplossingen. Ze kunnen bedrijfsprocessen organiseren, managen en veranderen en realiseren verbeteringen binnen een organisatie. Ze zijn generalisten die organisatieproblemen vanuit verschillende invalshoeken analyseren en oplossen. Er is specifieke aandacht voor het belang van duurzaamheid en de rol van innovatie in de veranderende wereld van nu.
 

Leeruitkomsten

De leerwegonafhankelijke leeruitkomsten (LOL’s) op eindniveau van de bachelor Bedrijfskunde deeltijd zijn:
LOL 1 Bedrijfskundig handelen
De beginnend bedrijfskundig professional werkt vanuit een heldere visie, weet welke activiteiten moet worden uitgevoerd en vanuit welke rol. Hij past de handelingscyclus toe, waar nodig aangevuld met andere werkmethoden, waardoor er op methodische wijze een bijdrage wordt geleverd aan de oplossing van cross-functionele bedrijfskundige vraagstukken met als doel het beter laten functioneren van de organisatie en meervoudige waardecreatie. Hierbij worden de theoretische concepten uit de bedrijfskunde op vakkundige wijze toegepast.
LOL 2 Onderzoeken
De beginnend bedrijfskundig professional voert, met een passende mate van grondigheid, praktijkgerichte onderzoekende activiteiten uit. Daarbij wordt een opzet gehanteerd die past bij de gekozen werkmethode, wordt kennis uit andere onderzoeken toegepast en wordt een onderzoekende houding aangenomen met als doel valide en betrouwbare antwoorden te geven op bedrijfskundige vraagstukken.
LOL 3 Ondernemende en Innoverende houding tonen
De beginnend bedrijfskundig professional identificeert kansen en vertaalt deze naar concrete verbeter- en innovatievoorstellen voor de organisatie. Hij initieert en realiseert veranderingen op proces-, product- en/of dienstniveau, zodat blijvend waarde wordt gecreëerd voor interne en externe stakeholders.
LOL 4 Verbinden
De beginnend bedrijfskundig professional kan effectief communiceren en samenwerken binnen en tussen diverse niveaus, teams en organisaties, door een open houding en het toepassen van passende communicatiestrategen en samenwerkingsvaardigheden. Hij heeft oog voor gevoeligheden en belangen en is in staat om draagvlak te creëren en samenwerkingsverbanden tot stand te brengen door effectieve interventies te plegen.
LOL 5 Persoonlijk Leiderschap tonen
De beginnend bedrijfskundig professional is zich bewust van zijn professionele identiteit. Hij is in staat om vanuit verschillende rollen en met (informeel) leiderschap invloed uit te oefenen om impact te genereren. Hij handelt daarbij vanuit een moreel kompas en reflecteert kritisch op het eigen handelen en het eigen leerproces. Op basis hiervan ontwikkelt hij zich tot een innovatieve, zelfsturende en zelfbewuste professional die  gericht is op een leven lang ontwikkelen
 

Programma

Bedrijfskundecredits

Inleiding Bedrijfskunde 30

Duurzame Businessmodellen 30

Internationalisering en digitale transformatie 30

Werkplekleren of stage 1 30

Werkplekleren of stage 2 30

Vrije keuze 30

keuze uit onderstaande vakken