Opleiding

Toegekend diploma
Bachelor of Arts
Programmaduur
48 maanden
ECTS credits
240
Niveau eindkwalificatie
Bachelor
Vorm
Voltijd
Taal
Nederlands
School
  • Instituut voor Communicatie, Media & IT
Locaties
  • Groningen

Communicatie

Programmabeschrijving

De opleiding Communicatie leidt studenten op tot junior communicatieprofessionals die complexe communicatieproblemen van organisaties kunnen oplossen.
Een student met een afgeronde opleiding Communicatie kan terecht komen in het bedrijfsleven, bij de overheid, bij communicatieadviesbureaus of kan als zelfstandig ondernemer aan de slag gaan. De student beschikt na het afstuderen over brede kennis en vaardigheden op het gebied van communicatie die nodig zijn voor een carrière in een breed scala aan terreinen: marketingcommunicatie, branding, public relations, corporate communicatie en public affairs.
De afgestudeerde communicatieprofessional verbindt mensen en organisaties, is internationaal georiënteerd en staat daarbij open voor veranderingen en culturele diversiteit. De communicatieprofessional is bovendien ondernemend en past zich gemakkelijk aan in een onbekende situatie en kan zich benodigde kennis en vaardigheden snel zelf eigen maken.
 

Leeruitkomsten

Competentie 1: Organisatie, context en strategie 
De student analyseert, begrijpt en volgt de organisatie, haar strategie en de (internationale/interculturele) context waarin zij opereert alsmede ontwikkelingen in het werkveld en vertaalt deze inzichten naar implicaties voor communicatie.

Competentie 2: Doelgroep en gedrag 
De student verzamelt en analyseert met behulp van geschikte methoden en middelen data over de relevante (internationale / interculturele) doelgroep(en) om inzicht te krijgen in hun gedrag, behoeften en wensen en de factoren die daarop van invloed zijn en vertaalt deze inzichten naar implicaties voor communicatie. 

Competentie 3: Concept en creatie 
De student creëert communicatieproducten of -interventies voor geselecteerde kanalen op basis van een beschreven strategie, uitgewerkt concept en geselecteerde kanalen en verantwoordt zich over de geschiktheid en kwaliteit van deze interventies en bijbehorende content voor de organisatie, haar context en haar doelgroep. 

Competentie 4: Planning en organisatie 
De student is in staat om duidelijk geformuleerde doelstellingen te bereiken door middel van projectmatige planning, binnen een bepaald budget (en andere middelen) en organiseert en coördineert het proces tussen verschillende partijen, disciplines/afdelingen en speelt daarbij een centrale rol in mediaproducties en mediaplanning. 

Competentie 5: Overtuiging en draagvlak 
De student communiceert overtuigend en empathisch, en maakt berichten/advies op maat, door gebruik te maken van effectieve communicatietactieken en door kritisch denken aan de dag te leggen. De student kan gedrag beïnvloeden, standpunten bepleiten en gewenste resultaten bereiken, terwijl hij zich houdt aan ethische communicatieprincipes. 

Competentie 6: Verbinding en begeleiding 
De student overweegt en faciliteert verschillende perspectieven (stakeholders, TG, etc.) en bevordert samenwerking en het bij elkaar brengen van ideeën. De student zet ideeën om in acties om de effectiviteit van medewerkers en teams te vergroten. De student brengt de netwerken binnen en buiten de organisatie in kaart en betrekt waar nodig nieuwe netwerken. 

Competentie 7: Persoonlijke en professionele ontwikkeling 
De student toont vooruitgang in het proces van zijn persoonlijke en professionele ontwikkeling op basis van de professional skills en individuele leerdoelen.