Kunnen we een toekomstige bevolking van 10 miljard mensen een gezond dieet geven binnen de grenzen van de planeet? Het voedselsysteem moet duurzamer en gezonder worden. Deze transitie vereist innovatieve oplossingen en professionals die hieraan bijdragen. Het masteropleiding Duurzame en Gezonde Voeding combineert de vakgebieden duurzaamheid, gezonde voeding en technologie. De student verkrijgt diepgaande kennis en inzicht over het gehele voedselsysteem, in nauwe samenwerking met het werkveld. In twee jaar ontwikkelt de student tot een expert die bruggen kan slaan in een multidisciplinair vakgebied. Met de expertise kun de toekomstige professional bijdragen aan de innovatie en transitie van het voedselsysteem.
De student werkt gedurende de master aan vier competenties:
- Analyseren en Verantwoorden:
Het probleem wordt geanalyseerd en verdeeld in deelvragen. Analyse van het probleem betekent ook op basis van wetenschappelijke theorieën en praktijkgericht onderzoek grip krijgen op het op te lossen, complexe probleem. Bij de analyse van het probleem dient rekening te worden gehouden met de belangen van de verschillende betrokkenen en moet verantwoordelijkheid worden gedragen voor het proces van analyseren.
- Beoordelen en Evalueren:
In eerste instantie worden de mogelijke oplossingen beoordeeld op relevantie en haalbaarheid en daarna vertaald naar de praktische toepassing ervan.
- Innoveren en Strategie ontwikkelen:
Dit betreft het komen tot een concrete innovatie. Daarvoor worden eerst de innovatiebehoeften bij de verschillende partijen geïnventariseerd. Daarna wordt de behoefte vertaald in een praktische oplossing. Tenslotte worden de verschillende disciplines betrokken bij de vertaling naar een praktische toepassing.
- Interprofessioneel Handelen:
In de competentie Interprofessioneel Handelen gaat het om (inter)professionele ontwikkeling, kritisch en zelfbewust reflecteren, verantwoordelijkheid nemen voor gemaakte keuzes en constructief en empathisch samenwerken vanuit expertise. Daarnaast maken aspecten als wendbaar, flexibel, toekomstbehendig, ondernemend zijn, verantwoord handelend met moreel leiderschap en doelgericht communiceren deel uit van interprofessioneel handelen.
De competenties zijn vertaald naar programmaleeruitkomsten. Met de programmaleeruitkomsten is het eindniveau van de master gedefinieerd.