Opleiding

Toegekend diploma
Associate degree in Entrepreneurship
Programmaduur
24 maanden
ECTS credits
120
Niveau eindkwalificatie
Associate degree
Vorm
Voltijd
Taal
Nederlands
School
  • Instituut voor Business, Marketing en Finance
Locaties
  • Groningen

Ondernemen

Programmabeschrijving

 
Wil je een eigen onderneming starten tijdens je opleiding? Heb je al een eigen bedrijf en wil je dit verder uitbouwen? Dan is de Ad Ondernemen de opleiding voor jou! Vanaf dag één ben je een ondernemende professional. Hierin word je door docenten gecoacht. De focus ligt op de belangrijkste competenties van ondernemerschap: marktverkenning, bedrijfsvoering, communicatie, e-commerce en de ontwikkeling van je ondernemende identiteit.

Je leert over jouw persoonlijke kwaliteiten en hoe je die het beste kunt inzetten als ondernemer. Je schrijft een gedegen en goed onderbouwd onderneming
splan en voert dat direct uit. Je focust niet alleen op de ontwikkeling van je eigen bedrijf, maar ook op de ontwikkeling van jezelf als ondernemer. Daarnaast volg je verschillende ondersteunende trainingen en activiteiten, die jou als ondernemer helpen bij het professionaliseren van je bedrijf.
 

Leeruitkomsten

De opleiding rust de student uit met de vereiste leeruitkomsten van een professional op het gebied van ondernemerschap. Dit zijn:
  • Innoveren: initieert nieuwe ideeën, realiseert op creatieve wijze vernieuwingen en benut daarbij de mogelijkheden op het gebied van technologie.
  • Waardecreatie: creëert duurzame en commerciële waarde gericht op de wensen en behoeften van klanten en overige stakeholders. Hij doet dat op basis van ontwikkelingen in de (inter)nationale omgeving.
  • Resultaatgericht handelen: toont verantwoordelijkheid en doorzettingsvermogen en neemt besluiten om de beoogde resultaten te bereiken. Hij past zich daarbij gemakkelijk aan veranderende omstandigheden aan en durft risico’s te nemen.
  • Leiderschap: straalt passie en beleving uit, pakt de regie in teamverband en mobiliseert anderen vanuit de waarden en de cultuur van de onderneming.
  • Managen & Organiseren: geeft vorm en inhoud aan de bedrijfsvoering en zet hierbij de klant centraal.
  • Samenwerken & Netwerken: levert in groepsverband een actieve en inhoudelijk bijdrage aan de beoogde resultaten en het groepsproces. Hij bouwt een netwerk van relaties op.
  • Onderzoekend vermogen: toont in zijn werkwijze een nieuwsgierige en kritische houding. Hij hanteert een passende onderzoeksaanpak die resulteert in bruikbare resultaten.
  • Analytisch vermogen: analyseert situaties en data op systematische wijze. Hij stuurt op prestatie-indicatoren.
  • Lerend vermogen: ontwikkelt zichzelf persoonlijk en professioneel door visie, reflectie en feedback.
  • Communiceren: communiceert overtuigend en kan dit in tenminste één vreemde taal 2. Hij benut op effectieve wijze diverse communicatiemiddelen afgestemd op de doelgroep.