Vak: Afstemming van zorg credits: 15

Vakcode
HVMB18AVZM3
Naam
Afstemming van zorg
Studiejaar
2019-2020
ECTS credits
15
Taal
Nederlands
Coördinator
A. Jansen
Werkvormen
  • Action learning
Toetsen
  • Afstemmen van zorg - Verslag

Leeruitkomsten

De student stemt de communicatie af op de individuele zorgvrager en diens naaste(n). Daarbij past zij relevante gesprekstechnieken toe. Zij analyseert en reflecteert op de eigen communicatie en die van de zorgvrager en diens naasten, en past haar eigen communicatie daar op aan:
 
De student communiceert en werkt samen met de eigen beroepsgroep en samenwerkingspartners, positioneert zich als verpleegkundige en staat open voor perspectieven van andere zorgverleners, de zorgvrager en diens naasten ten behoeve van continuïteit van zorg. De student past de juiste communicatiemethoden en methoden ter verslaglegging en overdracht toe:
  • past gesprekstechnieken toe gebaseerd op relevante literatuur.
  • Vertaalt en formuleert vakjargon passend bij de zorgvrager en vice-versa.
  • Zet passende hulpmiddelen in indien sprake is van een beperking (bijvoorbeeld doofheid) en/of knelpunt (voorbeeld heftige emoties of weerstand) in de communicatie.
  • In de communicatie houdt de student rekening met interculturele aspecten en anderstaligen.
  • Adviseert, motiveert en instrueert de zorgvrager en diens naasten en stelt zich op als aanspreekpunt en verwijst waar nodig naar andere zorgverleners.
  • Reflecteert op de eigen communicatie.
  • Schrijft en spreekt in correct Nederlands.
  • Houdt rekening met de verschillende perspectieven in de samenwerking met andere professionals, de zorgvrager, diens naaste(n), vrijwilligers en mantelzorgers in de context en toont daarbij een gelijkwaardige houding.
  • Stelt de zorgvrager centraal.
  • Past methoden voor doeltreffende en doelmatige communicatie en verslaglegging van overleg (multidisciplinair) en overdracht toe, zowel mondeling als schriftelijk, met inachtneming van de relevante wet- en regelgeving.
  • Brengt rollen, deskundigheden en bevoegdheden van de samenwerkingspartners in de verschillende zorgdomeinen in de eigen regio, in kaart.
  • Positioneert zichzelf als verpleegkundige in de samenwerking met samenwerkingspartners.
  • Formuleert haar visie op samenwerken.
  • Drukt zich zowel mondeling als schriftelijk uit in correct Nederlands en gebruikt passend vakjargon.
  
De student kent de nieuwste ICT mogelijkheden en past deze toe als aanvulling op het persoonlijk contact met de zorgvrager en in de samenwerking met andere disciplines. Hierbij wordt rekening gehouden met wet- en regelgeving. De student zich bewust van de beperkingen en mogelijke effecten van de toepassing van ICT in de zorg: 
  • Werkt met het elektronisch patiëntendossier en hanteert hierbij de juiste privacy normen.
  • Toont een open en onderzoekende houding naar ICT innovaties in de zorg.
  • Onderzoekt binnen het eigen werkveld op welke wijze om wordt gegaan met de rol van verschillende sociale media, stemt dit af met de individuele zorgvrager en maakt de verbinding met eigen beroepsrol.
  • Onderzoekt in de eigen context welke ICT innovaties aan de orde zijn (bijvoorbeeld zorg op afstand (e-health), domotica, zorgrobot).
 
Competentieniveau (CBN, BN2020) Middelcomplex niveau.
 

Inhoud

Je gaat op zoek naar een zorgvrager die voldoet aan de kenmerken midden complex niveau (HAN, 2014, complexiteit praktijksituaties). Je inventariseert patiëntproblemen aan de hand van de kernset zoals beschreven in het opleidingsprofiel (Lambregts & Grotendorst, 2012). Vervolgens ga je in gesprek met de zorgvrager (of indien aan de orde; diens wettelijk vertegenwoordiger) om te bespreken welke patiëntproblemen aan de orde dienen te komen in een overleg waarin afstemming van zorg plaatsvindt, bijvoorbeeld een MDO. Maar het mag ook een andere vorm van overleg zijn, als er maar sprake is van één of meerdere deelnemende disciplines, naast jou als verpleegkundige. Het hangt dus van je context af, hoe deze opdracht vorm krijgt. Je plant en organiseert dit moment waarin je de zorg afstemt, afhankelijk van de werkwijze binnen je organisatie.
Het doel is: coördinatie en continuïteit van zorg en jouw rol als verpleegkundige hierin.
 

Verwerking/uitvoering:
Je organiseert en neemt deel aan een overleg waarbij je de afgesproken patiëntproblemen (uit de oriëntatiefase) inbrengt in je rol als verpleegkundige, rekening houdend met je bevoegdheden en deskundigheid. Je werkbegeleider is hierbij aanwezig ter waardering.
Je bespreekt dit overleg direct na met je werkbegeleider. Indien dit niet mogelijk is, kun je het overleg bijvoorbeeld vastleggen op video/audio (met inachtneming van wet- en regelgeving met betrekking tot gebruik van ICT en privacy) en het op een later moment nabespreken. Je rapporteert de uitkomsten van het overleg volgens de daarvoor geldende richtlijnen en afspraken in je context en koppelt dit terug naar de zorgvrager en je team. Indien de zorgvrager aanwezig is bij het overlegmoment, bespreek je het overleg na met de zorgvrager.
 
Door zelfstudie en uitwisseling tijdens de lesdagen in de werkgroep verdiep je je in de theoretische achtergronden. Je leert aanvullende gesprekstechnieken voor gesprekken met zorgvrager en diens naasten en communicatie met andere disciplines. En tijdens intervisiebijeenkomst reflecteer je met medestudenten op meegemaakte casuïstiek.

School(s)

  • Academie voor Verpleegkunde