Vak: Kritisch denken binnen het verpleegkundig proces credits: 20

Vakcode
HVMB18KVPM4
Naam
Kritisch denken binnen het verpleegkundig proces
Studiejaar
2019-2020
ECTS credits
20
Taal
Nederlands
Coördinator
H. Vonk
Werkvormen
  • Action learning
Toetsen
  • Zorgdossier module 4 - Verslag

Leeruitkomsten

- De student stelt op basis van klinisch redeneren de behoefte aan verpleegkundige zorg in hoog-complexe situaties vast op lichamelijk, psychisch, functioneel en sociaal gebied volgens een theoretisch model, passend bij de context. De student voert deze zorg uit, rapporteert en evalueert deze zorg volgens het verpleegkundig proces op basis van Evidence Based Practice en past hierbij classificaties van verpleegkundige kennis toe.
-De student past relevante communicatieve vaardigheden toe om de wensen en behoeften van de zorgvrager en diens naaste(n) te exploreren, verifiëren, analyseren en te monitoren. De student toont hierbij een onderzoekende houding.
-De student reflecteert methodisch en kritisch op het eigen handelen ten aanzien van het klinische redeneren en uitvoeren van de zorg.
  • Toepassen van de criteria van complexiteit van de zorgsituatie.
  • Kennis van theorieën en classificaties met betrekking tot klinisch redeneren.
  • Methodische beschrijving van de aandoening als uitgangspunt voor het klinisch redeneren.
  • Systematisch, valide en betrouwbaar gegevens verzamelen.
  • Passende communicatieve vaardigheden toepassen.
  • Verpleegkundig diagnosticeren, indiceren, zorgresultaten bepalen, interventies toepassen, rapporteren en evalueren.
  • Gebruik maken van evidence based practice
  • Kritisch reflecteren op het eigen handelen.
  •  
-De student signaleert en formuleert een moreel dilemma vanuit de bovenstaande zorgsituatie. Door middel van moreel redeneren in samenspraak met collega's, komt zij tot een onderbouwde keuze voor het eigen handelen. Hierbij wordt uitgegaan van verpleegkundige waarden en normen.
Hierbij past zij passende communicatieve vaardigheden toe.
 
-De student reflecteert methodisch en kritisch op het eigen handelen ten aanzien van het moreel redeneren.
  • Kennis van algemene en verpleegkundige ethische uitgangspunten
  • Signaleren van een moreel dilemma binnen een hoog-complexe zorgsituatie
  • Een moreel dilemma formuleren
  • Waarden en normen inventariseren en bespreken
  • Door moreel redeneren in samenspraak met collega's komen tot een besluit en actieplan
  • Kritisch reflecteren op het moreel redeneren.
 
Competentieniveau (CBN, BN2020) Afstudeerniveau
 

Inhoud

In deze leertaak leer je kritisch en klinisch redeneren waarbij je gebruik maakt van verpleegkundige classificaties en – theorieën. Hiervoor kies je, onderbouwd, een patiënt/cliënt waarbij sprake is van een hoog complexe zorgsituatie. Het proces start met het afnemen van een anamnese. Samen met de zorgvrager en/of diens naasten/familie kom je, op basis van gezamenlijke besluitvorming tot een zorgplan waarin de behoefte aan verpleegkundige zorg, de mogelijke resultaten en de keuzes van de interventies beschreven zijn. Hierbij wordt gebruikt gemaakt van Evedence Based Practice ( EBP). Je rapporteert dit op professionele wijze en volgens richtlijnen. Hierna reflecteer je aan de hand van een model, op de wijze waarop de zorg is verleend en het zorgplan tot stand is gekomen. Morele sensitiviteit en je eigen ontwikkeling ten aanzien van kritisch redeneren staat hierin centraal.
Daarnaast wordt er ingegaan op een moreel dilemma wat je tegenkomt in je eigen praktijk. Hierbij worden stappen van morele gesprekvoering gevolgd. Hierbij worden de professionele beroepswaarden waarop je je keuzes baseert onderzocht.

School(s)

  • Academie voor Verpleegkunde