Vak: Overstijgende module bachelor verpleegkundige vaardigheden en kennis
- Vakcode
- HVMB18OMBM
- Naam
- Overstijgende module bachelor verpleegkundige vaardigheden en kennis
- Studiejaar
- 2019-2020
- ECTS credits
- -
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- A.C. de Vries
- Werkvormen
-
- Practicum / Training
- Toetsen
-
- Performancetoets zorg verlenen - Performance assessment
- Voortgangstoets - Computer, eigen organisatie
Leeruitkomsten
Voor de deeltoets Voortgangstoets gelden de volgende leeruitkomsten:
De student toont op bachelorniveau aan over relevante kennis en inzichten met betrekking tot de uitvoering van de CanMED’s rollen te beschikken (1.1 t/m 7.3).
Voor de deeltoets performancetoets gelden de volgende leeruitkomsten:
De student kan op basis van klinisch redeneren (=verantwoording van de gekozen interventie: wat, hoe, waarom) en vanuit een holistisch perspectief (= respect, communicatie, attitude) zelfstandig voorbehouden en risicovolle handelingen uitvoeren in gesimuleerde en authentieke beroepssituaties waarbij de verpleegkundige in opleiding laat zien rekening te houden met relevante wet- en regelgeving (=wet BIG, protocollen, procedures, EBP).
Leeruitkomsten waaraan de student moet voldoen:
1. De student legt uit welke aandachtspunten zij meeneemt in de uitvoering van de handeling met betrekking tot haar houding, communicatie en het tonen van respect richting de zorgvrager (1.1.14, 1.3.7).
2. De student voert de voorbehouden en/of risicovolle handeling uit volgens de geldende protocollen en richtlijn en kan indien noodzakelijk, het afwijken hiervan verantwoorden op basis van professionele of morele overwegingen (1.1.5, 1.2.5).
De doorlopende leerlijn start in jaar 1 met het vaardigheidsonderwijs (PR) en is afgerond met een performance assessment. Na het eerste jaar zorgt de student dat zij haar competenties op peil houdt en verder ontwikkelt (professionaliseren). Bovenstaande leeruitkomsten moeten in de hoofdfase worden behaald.
De student toont op bachelorniveau aan over relevante kennis en inzichten met betrekking tot de uitvoering van de CanMED’s rollen te beschikken (1.1 t/m 7.3).
Voor de deeltoets performancetoets gelden de volgende leeruitkomsten:
De student kan op basis van klinisch redeneren (=verantwoording van de gekozen interventie: wat, hoe, waarom) en vanuit een holistisch perspectief (= respect, communicatie, attitude) zelfstandig voorbehouden en risicovolle handelingen uitvoeren in gesimuleerde en authentieke beroepssituaties waarbij de verpleegkundige in opleiding laat zien rekening te houden met relevante wet- en regelgeving (=wet BIG, protocollen, procedures, EBP).
Leeruitkomsten waaraan de student moet voldoen:
1. De student legt uit welke aandachtspunten zij meeneemt in de uitvoering van de handeling met betrekking tot haar houding, communicatie en het tonen van respect richting de zorgvrager (1.1.14, 1.3.7).
2. De student voert de voorbehouden en/of risicovolle handeling uit volgens de geldende protocollen en richtlijn en kan indien noodzakelijk, het afwijken hiervan verantwoorden op basis van professionele of morele overwegingen (1.1.5, 1.2.5).
De doorlopende leerlijn start in jaar 1 met het vaardigheidsonderwijs (PR) en is afgerond met een performance assessment. Na het eerste jaar zorgt de student dat zij haar competenties op peil houdt en verder ontwikkelt (professionaliseren). Bovenstaande leeruitkomsten moeten in de hoofdfase worden behaald.
Inhoud
Voortgangstoets
Met de voortgangstoets wordt beoordeeld of je de basiskennis hebt die uiteindelijk vereist is om de verpleegkundige taken binnen de CanMED’s rollen uit te voeren. De eindtermen van de opleiding zijn hiertoe beschreven in 24 kernbegrippen. Je moet uiteindelijk competent zijn t.a.v. al deze kernbegrippen.
Er wordt in de inhoud van de toetsvragen geen onderscheid gemaakt tussen de 4 leerjaren, maar de cesuur (het aantal punten van een examen waarboven men voldoende heeft) wordt per leerjaar verhoogd.
De kennis en inzichten verwerft de student door het werken aan de opdrachten van de modules, participeren tijdens werkgroepen en hoorcolleges van de modules en zelfstudie.
Performancetoets
De student is zelf verantwoordelijk voor het bijhouden en verder ontwikkelen van haar competenties. Zij kan dit doen door
Voor het afronden van het deeltentamen performancetoets moet de student bewijzen van kunnen van het uitvoeren van de voorbehouden en/ of risicovolle handelingen volgens protocol in een midden tot hoog complexe situatie in de praktijk verzamelen.
Het betreft bewijzen van kunnen van de volgende handelingen:
Een bewijs van kunnen is een certificaat of een door een BIG geregistreerd verpleegkundige met voldoende gewaardeerd en ondertekend waarderingsformulier.
Met de voortgangstoets wordt beoordeeld of je de basiskennis hebt die uiteindelijk vereist is om de verpleegkundige taken binnen de CanMED’s rollen uit te voeren. De eindtermen van de opleiding zijn hiertoe beschreven in 24 kernbegrippen. Je moet uiteindelijk competent zijn t.a.v. al deze kernbegrippen.
Er wordt in de inhoud van de toetsvragen geen onderscheid gemaakt tussen de 4 leerjaren, maar de cesuur (het aantal punten van een examen waarboven men voldoende heeft) wordt per leerjaar verhoogd.
De kennis en inzichten verwerft de student door het werken aan de opdrachten van de modules, participeren tijdens werkgroepen en hoorcolleges van de modules en zelfstudie.
Performancetoets
De student is zelf verantwoordelijk voor het bijhouden en verder ontwikkelen van haar competenties. Zij kan dit doen door
- op haar leerwerkplek scholing te volgen en/of zich te laten toetsen
- bij een gecertificeerd instituut scholing te volgen en/ of zich te laten toetsen
Voor het afronden van het deeltentamen performancetoets moet de student bewijzen van kunnen van het uitvoeren van de voorbehouden en/ of risicovolle handelingen volgens protocol in een midden tot hoog complexe situatie in de praktijk verzamelen.
Het betreft bewijzen van kunnen van de volgende handelingen:
- Verwisselen infuuszak
- Toedienen medicatie via perifeer infuus
- Inbrengen/verwijderen neus-maagsonde
- Toedienen sondevoeding m.b.v. spuit of voedingspomp
- Inbrengen van blaaskatheter (eenmalig of verblijfs-)
- Subcutaan injecteren
- Intramusculair injecteren
- BLS / AED
Een bewijs van kunnen is een certificaat of een door een BIG geregistreerd verpleegkundige met voldoende gewaardeerd en ondertekend waarderingsformulier.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Academie voor Verpleegkunde