Vak: Ontwikkelen, organiseren, uitvoeren en evalueren van een preventieve groepsinterventie credits: 15
- Vakcode
- HVMB18PREVM6
- Naam
- Ontwikkelen, organiseren, uitvoeren en evalueren van een preventieve groepsinterventie
- Studiejaar
- 2019-2020
- ECTS credits
- 15
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- M.A. Oziel-Schut
- Werkvormen
-
- Action learning
- Toetsen
-
- Preventieve groepsinterventie - Presentatie
Leeruitkomsten
De student signaleert en ondervangt kwetsbare groepen in de samenleving (maatschappelijke trends) zoals slachtoffers van huiselijk geweld, zorgmijders, en vluchtelingen. Zij analyseert gezondheidsproblemen op macroniveau (maatschappij), op mesoniveau (bijv. gemeenschap of wijk) en op microniveau (individuele zorgvrager).
Past erkende gezondheidsanalysemodellen toe en benadert preventie vanuit gezondheid in plaats van ziekte.
De student ontwikkelt en organiseert, zelfstandig en planmatig, op basis van gezondheidsanalyse, een preventieve groepsinterventie, eventueel over de grenzen van gezondheidszorgorganisaties heen. Voert deze op de werkplek uit voor een specifieke doelgroep.
De student evalueert de groepsinterventie op product en proces in samenwerking met de doelgroep. De student onderzoekt op welke wijze de borging kan plaatsvinden.
De student reflecteert methodisch en kritisch op het eigen handelen ten aanzien van de rol van gezondheidsbevorderaar.
Competentieniveau (CBN, BN2020) Afstudeerniveau
Past erkende gezondheidsanalysemodellen toe en benadert preventie vanuit gezondheid in plaats van ziekte.
De student ontwikkelt en organiseert, zelfstandig en planmatig, op basis van gezondheidsanalyse, een preventieve groepsinterventie, eventueel over de grenzen van gezondheidszorgorganisaties heen. Voert deze op de werkplek uit voor een specifieke doelgroep.
De student evalueert de groepsinterventie op product en proces in samenwerking met de doelgroep. De student onderzoekt op welke wijze de borging kan plaatsvinden.
De student reflecteert methodisch en kritisch op het eigen handelen ten aanzien van de rol van gezondheidsbevorderaar.
Competentieniveau (CBN, BN2020) Afstudeerniveau
Inhoud
De student verzamelt en beoordeelt vanuit epidemiologische oogpunt gegevens over relevante gezondheidsproblemen gericht op vroegsignalering en risicobeoordeling. Herkent maatschappelijke trends bij groepen op het gebied van gezondheidsproblemen gerelateerd aan leefstijl over de grenzen van organisaties heen. Signaleert en analyseert hoog complexe gezondheidsproblemen op macro-, meso- en microniveau. Selecteert een doelgroep waarbij leefstijl een risico vormt voor de gezondheid en maatschappelijke participatie.
Bevordert (stimuleert) gezond gedrag en gebruikt onderbouwde leefstijlinterventies voor het versterken van gezondheidskennis en -vaardigheden van de geselecteerde doelgroep. De student geeft voorlichting met behulp van voorlichtings-, gespreks- en begeleidingsmethoden binnen een zorgorganisatie, wijk of community. In zorgwekkende situaties werkt zij outreachend en probeert kwetsbare zorgvragers te motiveren of te adviseren om zorg te accepteren
Bevordert (stimuleert) gezond gedrag en gebruikt onderbouwde leefstijlinterventies voor het versterken van gezondheidskennis en -vaardigheden van de geselecteerde doelgroep. De student geeft voorlichting met behulp van voorlichtings-, gespreks- en begeleidingsmethoden binnen een zorgorganisatie, wijk of community. In zorgwekkende situaties werkt zij outreachend en probeert kwetsbare zorgvragers te motiveren of te adviseren om zorg te accepteren
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Academie voor Verpleegkunde