Vak: Patient Empowerment credits: 8
- Vakcode
- HVMB19PEMM5
- Naam
- Patient Empowerment
- Studiejaar
- 2019-2020
- ECTS credits
- 8
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- N.S. Oziel
- Werkvormen
-
- Action learning
- Projectonderwijs
- Toetsen
-
- Shared decision-making - Assessment
Leeruitkomsten
Beschrijving van de context:
De student levert een bijdrage aan Patient Empowerment. Hij/zij benadert de zorgvrager op basis van gelijkwaardigheid en ondersteunt de zorgvrager in het kenbaar maken van de eigen wensen en behoeften. Het proces van gezamenlijke besluitvorming wordt toegepast tot passende zorg. De student handelt vanuit de eigen verpleegkundige deskundigheid en verantwoordelijkheid en werkt samen op basis van gelijkwaardigheid met de eigen en andere disciplines binnen en buiten de gezondheidszorg met betrekking tot (multidisciplinaire) zorg- en behandeldoelen in hoog complexe situaties.
De student werkt als autonome professional, zowel binnen als buiten de eigen organisatie, samen met andere beroepsbeoefenaren of instanties aan het verbeteren van de kwaliteit en continuïteit van zorg.
5.1.1 De student past de principes van Shared Decision-Making toe om de zorgvrager te ondersteunen bij besluitvorming.
5.1.2 De student kan in samenwerking met de zorgvrager, diens naasten en andere zorgprofessionals de continuïteit en kwaliteit van zorg binnen de zorgketen verantwoorden.
Competentieniveau (CBN, BN2020)
Eindniveau
Inhoud
Tijdens de werkgroep bijeenkomsten staat Patient Empowerment en de daarbij horende principes van Shared Decision-Making centraal. De principes van Shared Decision-Making worden geoefend aan de hand van casuïstiek. Ook wordt aandacht besteed aan de wijze waarop in de samenwerking met de zorgvrager, diens naasten en andere zorgprofessionals de continuïteit en kwaliteit van zorg kan worden verantwoord. De methodieken en hulpmiddelen die hiervoor in de praktijk worden gebruikt, worden met elkaar en met de theorie vergeleken.
Binnen de les wordt tevens aandacht besteed aan het reflecteren op eigen handelen aan de hand van verschillende modellen en methodieken. Hierbij is het doel om een kritische en analytische houding te ontwikkelen ten aanzien van eigen (verpleegkundig) gedrag en dat van collega's en andere disciplines.
Leermiddelen:
Zie boekenlijst Studystore module 5
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Academie voor Verpleegkunde