Vak: Kennismaken met het verpleegkundig beroep credits: 5

Vakcode
HVMP17KVBM1
Naam
Kennismaken met het verpleegkundig beroep
Studiejaar
2019-2020
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
A.C. de Vries
Werkvormen
  • Action learning
  • Projectonderwijs
Toetsen
  • Professionele reflectie - Presentatie

Leeruitkomsten

Eindkwalificatie(s) / competentie(s)
Deskundigheidsbevordering:
De student
• toont actief en kritisch gedrag om de verpleegkundige deskundigheid van zichzelf op peil te brengen en te houden
• draagt actief bij aan het zoeken van nieuwe (vormen van) kennis.
Professionele reflectie:
De student
• beschouwt kritisch het eigen verpleegkundig gedrag in relatie tot beroepscode en beroepswaarden
• argumenteert betrokken en zorgvuldig in monodisciplinaire besprekingen over zorgvragers en zijn of haar
naaste in laag complexe zorgsituaties, rekening houdend met de emoties en belangen van de zorgvrager
vanuit het besef dat zorg een morele-ethische praktijk behelst.
Morele sensitiviteit:
De student toont een voortdurende gevoeligheid vanuit compassie voor de wensen en noden en daarbij behorende emoties
van de zorgvrager en zijn of haar naaste in laagcomplexe zorgsituaties en reageert daarop met passend en persoonsgericht
gedrag waarin de zorgvrager zich gehoord en begrepen voelt.

Leeruitkomsten deze opdracht
• De student toont zich actief en kritisch in het op peil brengen van de eigen
verpleegkundige deskundigheid. De student beschouwt kritisch zijn eigen
verpleegkundig gedrag in relatie tot de beroepscode en beroepswaarden.
• De student toont aan oog te hebben voor en passend en persoonsgericht te
kunnen reageren op de wensen en noden en daarbij behorende emoties van de
zorgvrager en zijn of haar naaste in laagcomplexe zorgsituaties.

Inhoud

Aan de hand van zelfstudie opdrachten, werkleeropdrachten en uitwisseling in de groep maakt de student kennis met het verpleegkundig beroep. Thema's die centraal staan zijn: de geschiedenis van verpleegkunde, verpleegkundige beroepscode, verpleegkundig beroepsprofiel, WGBO en Wet Big en samenwerken met andere disciplines. Doel is dat student weet wat verpleegkunde inhoudt, waarin verpleegkunde zich onderscheidt van andere disciplines en wat dit betekent voor de eigen ontwikkeling naar verpleegkundige toe.
Dit studieonderdeel wordt getoetst door een presentatie, waarin de student vertelt en onderbouwt welke beroepsnormen en waarden van belang zijn voor de verpleegkundige en dit kan aanvullen met een voorbeeld. Daarnaast geeft de student een persoonlijke visie over dat wat nodig is om zich te ontwikkelen tot een professionele verpleegkundige en beargumenteert dit.

School(s)

  • Academie voor Verpleegkunde