Vak: Object Georiënteerd Programmeren-3 & Design Patterns credits: 4

Vakcode
ITVB18SE2
Naam
Object Georiënteerd Programmeren-3 & Design Patterns
Studiejaar
2019-2020
ECTS credits
4
Taal
Nederlands
Coördinator
B.L. Heijne
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Werkcollege
Toetsen
  • OOP-3 & Design Patterns - Computer, organisatie tentamenbureau
  • Practicum - Overige toetsing

Leeruitkomsten

De student kan:
  • De belangrijkste Design Patterns herkennen en toepassen in applicaties;
  • Java faciliteiten zoals file i/o, serialisatie met JSON/XML, assertions, exception handling en generics toepassen;
  • In Java gevorderde technieken toepassen zoals multi-threading, database programmeren en netwerk programmeren;
  • Een eenvoudige GUI applicatie maken met de JavaFX toolkit.

Inhoud

OOP-3 is een vervolg op de cursussen OOP-1 en OOP2. De student verdiept zijn kennis van het OO-programmeren met Java. Het hoofdonderwerp hierbij is (OO) design patterns. Naast design patterns komen de volgende onderwerpen aan bod:
  • multi-threading
  • Java FX en event-driven programming
  • Java generics
  • handling exceptions & assertions
  • file i/o
  • networking
  • serialisation with JSON
  • database programming
  • profiling

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Communicatie, Media & IT