Vak: Adviseren credits: 3

Vakcode
TPVB15TAD
Naam
Adviseren
Studiejaar
2019-2020
ECTS credits
3
Taal
Nederlands
Coördinator
S.J. Scholtz
Werkvormen
  • Practicum / Training
Toetsen
  • Actieve Participatie - Actieve participatie
  • Vaardigheidstoets - Vaardigheidstoets

Leeruitkomsten

Beïnvloeden van gedrag (leeruitkomst 4), Ondernemend werken (leeruitkomst 9), Reflectief vermogen (leeruitkomst 12)


Niveau per leeruitkomst:
Verdiepend


Cursusleeruitkomst:
1.De student geeft aan hoe hij zich heeft ontwikkeld in het voeren van een intakegesprek met een opdrachtgever.
2.De student beschrijft wat zijn sterke en minder sterke kanten zijn in het voeren van een terugkoppelgesprek.
3.De student legt uit welke inzichten hij heeft opgedaan bij het gebruik van creatieve technieken om vraagstukken binnen het adviestraject op te lossen.
4.De student beschrijft welke ontwikkeling hij heeft doorgemaakt in het reduceren van weerstand  bij de opdrachtgever in een adviessetting’
5.De student presenteert zijn advies op een overtuigende manier aan de opdrachtgever.
6.De student beschrijft waar hij aan moet werken om nog overtuigender over te komen als adviseur.
7.De student geeft aan hoe hij zich heeft ontwikkeld t.a.v. het klantgericht contact maken met de opdrachtgever.
8.De student beschrijft zijn eigen sterktes en zwaktes als adviseur.

Inhoud

In deze training worden de verschillende onderdelen van een professioneel adviestraject behandeld.
Diverse voorbeelden en casussen bieden de gelegenheid om tijdens het practicum in allerlei situaties en settings ervaring op te doen met (onderdelen van) het adviesgesprek.
 
Tijdens de propedeuse ben je geschoold in diverse vaardigheden die van belang zijn voor je professionele vorming, zoals gespreksvoering, observeren en beoordelen. Daarnaast beschik je al over inhoudelijke psychologische kennis die je kunt toepassen in situaties waarin je een advies moet geven. Deze combinatie van inhoud en vaardigheid is van belang voor de competentie adviseren. In die zin bouwt deze vaardigheidstraining voort op de propedeuse. Tijdens de hoofdfase worden de vaardigheden meer complex, zodat je ze in allerlei verschillende situaties en diverse beroepsvraagstukken kunt toepassen.
 
De training adviseren heeft een duidelijke relatie met het vak Gedragsbeinvloeding binnen Samenlevingsvraagstukken waar je een sociaalpsychologische interventie ontwikkelt in een praktijksituatie. De Training Adviseren richt zich op de communicatieve vaardigheden die, onder andere, in dat adviestraject van pas komen. We behandelen het ‘kennismakingsgesprek’ met de opdrachtgever, het ‘voortgangsgesprek’ en de ‘presentatie’ van het advies.
 
De gespreksvaardigheden worden onder andere getoond in een peer-assessment. Hiernaast is een overtuigende presentatie een voorwaarde voor een eindbeoordeling van het professionele product.


Bijzonderheden:
Voor de omschrijving van Actieve Participatie, zie SHL.
 
 
 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie voor Sociale Studies