Vak: Trainingsontwerp credits: 5
- Vakcode
- TPVB16TRO
- Naam
- Trainingsontwerp
- Studiejaar
- 2019-2020
- ECTS credits
- 5
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- L. Schuringa
- Werkvormen
-
- Hoorcollege
- Opdracht
- Werkcollege
- Toetsen
-
- Opdracht - Opdracht
- Projectopdracht - Opdracht
Leeruitkomsten
Beïnvloeden van gedrag (leeruitkomst 4), Toepassen van de Psychologische body of knowledge (leeruitkomst 8), Ondernemend werken (leeruitkomst 9), Kritisch brongebruik (leeruitkomst 11), Helder redeneren (leeruitkomst 14)
Niveau leeruitkomsten
LO 4 = inleidend. LO 8 = verdiepend. LO9 = verdiepend. LO11 = verdiepend. LO14 = verdiepend.
Cursusleeruitkomsten
In groepsverband onder begeleiding van een senior trainer…
1. …beschrijft de student de leernoodzaak van een gegeven vraag van een gegeven opdrachtgever. De student gebruikt desk- en field research om de opdrachtgever, de doelgroep en het (deel)onderwerp van de training te omschrijven.
2. …omschrijft de student in gedragsmatige termen hoe de situatie er voor de doelgroep na het oplossen van het probleem uitziet.
3. …stelt de student ontwerpende leerdoelen met een inhoudscomponent en een waarneembaar gedragscomponent op naar aanleiding van een onderbouwde selectie van gewenst gedrag en onderbouwt waarom een training een passende gedragsinterventie is.
4. …stelt de student een blauwdruk van de training op waarbij de leerdoelen op volgorde worden gezet volgens een gekozen ordeningsprincipe.
5.a) … omschrijft de student hoe en waar er gemeten wordt of de training effect heeft.
Onder begeleiding van een senior trainer…
5 b).…omschrijft de student hoe en waar er gemeten wordt of het trainingsonderdeel effect heeft.
6. …stelt de student aan de hand van een gekozen passende didactiek een lesplan op en werkt een overdraagbaar en bij de leerdoelen passend draaiboek uit met passende didactische werkvormen.
Niveau leeruitkomsten
LO 4 = inleidend. LO 8 = verdiepend. LO9 = verdiepend. LO11 = verdiepend. LO14 = verdiepend.
Cursusleeruitkomsten
In groepsverband onder begeleiding van een senior trainer…
1. …beschrijft de student de leernoodzaak van een gegeven vraag van een gegeven opdrachtgever. De student gebruikt desk- en field research om de opdrachtgever, de doelgroep en het (deel)onderwerp van de training te omschrijven.
2. …omschrijft de student in gedragsmatige termen hoe de situatie er voor de doelgroep na het oplossen van het probleem uitziet.
3. …stelt de student ontwerpende leerdoelen met een inhoudscomponent en een waarneembaar gedragscomponent op naar aanleiding van een onderbouwde selectie van gewenst gedrag en onderbouwt waarom een training een passende gedragsinterventie is.
4. …stelt de student een blauwdruk van de training op waarbij de leerdoelen op volgorde worden gezet volgens een gekozen ordeningsprincipe.
5.a) … omschrijft de student hoe en waar er gemeten wordt of de training effect heeft.
Onder begeleiding van een senior trainer…
5 b).…omschrijft de student hoe en waar er gemeten wordt of het trainingsonderdeel effect heeft.
6. …stelt de student aan de hand van een gekozen passende didactiek een lesplan op en werkt een overdraagbaar en bij de leerdoelen passend draaiboek uit met passende didactische werkvormen.
Inhoud
In de cursus Trainingsonwerp leert de student wat een training is, en leert hij een training te ontwerpen op het gebied van 'groepsdynamica'. Een training is een mogelijke gedragsinterventie. Bij het opzetten van een gedragsinterventie gaat de toegepast psycholoog methodisch te werk. Het stappenplan voor het ontwerpen, invoeren en evalueren van een gedragsinterventie wordt ook wel de interventiecyclus genoemd (regulatieve cyclus van Strien). In deze cursus leert de student van deze cyclus de stappen 'diagnose' en 'ontwerp' als het gaat om het ontwerpen van een training. De student gaat deze stappen vervolgens toepassen door zelf een trainingshandleiding te maken. De trainingshandleiding bevat een heldere verantwoording waarin wordt uitgelegd dat het trainingsontwerp is afgestemd op de behoefte en de doelgroep. De trainingshandleiding bevat daarnaast draaiboeken en bijlagen van de verschillende trainingsonderdelen.De student leert door hoorcolleges, werkcolleges en zelfstudie hoe hij een training ontwerpt. De kennis hierover wordt met een digitale open-boek-toets getoetst en is een voorwaarde voor deelname aan de projectopdracht. In coachingsbijeenkomsten en tijdens spreekuren word de student door een senior trainer (docent) begeleid bij projectopdracht. De projectgroep werkt als groep een trainingshandleiding uit. De student werkt in deze cursus samen in een projectgroep en werkt ieder een eigen deel van de trainingshandleiding uit. De vaardigheid op het gebied van trainingsontwerp wordt getoetstdoor een trainingshandleiding die een verantwoording (groepsproduct) en de draaiboeken (individueel product) bevat. Deze handleiding is voorzien van een complete verantwoording en bevat draaiboeken en bijlagen.
Bijzonderheden:
Zie voor de actieve participatie en de digitale toets de studiehandleiding op Blackboard.
Bijzonderheden:
Zie voor de actieve participatie en de digitale toets de studiehandleiding op Blackboard.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Academie voor Sociale Studies