Vak: Praktijkgerichtonderzoek credits: 5
- Vakcode
- TPVB17POZ
- Naam
- Praktijkgerichtonderzoek
- Studiejaar
- 2019-2020
- ECTS credits
- 5
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- J.M. Slijkhuis
- Werkvormen
-
- Hoorcollege
- Opdracht
- Supervisie
- Werkcollege
- Toetsen
-
- Projectopdracht - Opdracht
Leeruitkomsten
Praktijkgericht onderzoeken (leeruitkomst 7), Toepassen van de Psychologische body of knowledge (leeruitkomst 8), Kritisch brongebruik (leeruitkomst 11), Ethisch sensitieve handelswijze (leeruitkomst 13), Helder redeneren (leeruitkomst 14)
Niveau per leeruitkomst:
Verdiepend
Cursusleeruitkomst:
1. De student kan onder begeleiding ten behoeve van een oriëntatie op een onderzoeksidee literatuur zoeken, deze literatuur kritisch beoordelen en daaruit een kader afleiden voor onderzoek;
2. De student kan na een verkennende literatuurstudie onder begeleiding een (zelfbedacht of aangedragen) onderzoeksidee uitwerken in een goed afgebakende en passende probleem- en doelstelling voor kwantitatief onderzoek;
3. De student kan (rekening houdend met zijn sociaal maatschappelijke, wetenschappelijke en ethische verantwoordelijkheid) onder begeleiding een afgewogen, haalbaar en passend onderzoeksdesign opstellen en dit uitvoeren;
4. De student kan onder begeleiding de verzamelde kwantitatieve gegevens op correcte wijze analyseren, interpreteren, daaruit passende conclusies trekken en daarop kritisch reflecteren.
5. De student kan onder begeleiding een wetenschappelijk onderbouwd, realistisch en overtuigend plan van aanpak schrijven voor een onderzoek.
6. De student kan op basis van het uitgevoerde onderzoek onder begeleiding een consistent onderzoeksrapport met passende aanbevelingen schrijven.
Niveau per leeruitkomst:
Verdiepend
Cursusleeruitkomst:
1. De student kan onder begeleiding ten behoeve van een oriëntatie op een onderzoeksidee literatuur zoeken, deze literatuur kritisch beoordelen en daaruit een kader afleiden voor onderzoek;
2. De student kan na een verkennende literatuurstudie onder begeleiding een (zelfbedacht of aangedragen) onderzoeksidee uitwerken in een goed afgebakende en passende probleem- en doelstelling voor kwantitatief onderzoek;
3. De student kan (rekening houdend met zijn sociaal maatschappelijke, wetenschappelijke en ethische verantwoordelijkheid) onder begeleiding een afgewogen, haalbaar en passend onderzoeksdesign opstellen en dit uitvoeren;
4. De student kan onder begeleiding de verzamelde kwantitatieve gegevens op correcte wijze analyseren, interpreteren, daaruit passende conclusies trekken en daarop kritisch reflecteren.
5. De student kan onder begeleiding een wetenschappelijk onderbouwd, realistisch en overtuigend plan van aanpak schrijven voor een onderzoek.
6. De student kan op basis van het uitgevoerde onderzoek onder begeleiding een consistent onderzoeksrapport met passende aanbevelingen schrijven.
Inhoud
Een toegepast psycholoog krijgt in de praktijk veel te maken met onderzoek. In de eerste plaats omdat je als toegepast psycholoog bestaand onderzoek moet kunnen begrijpen en beoordelen. Is het onderzoek op verantwoorde wijze opgezet en uitgevoerd, zodat je de conclusies kan gebruiken in je beroepspraktijk? In de tweede plaats omdat je als toegepast psycholoog ook zelf onderzoek doet, wanneer je bijvoorbeeld iets te weten wilt komen over de kwaliteit van de faalangsttraining die je ontwikkeld hebt. Je kunt als trainer dan een ‘experiment’ doen door één groep te trainen via een standaard werkvorm en de andere groep via een werkvorm uit de positieve psychologie en het effect hiervan op faalangst te meten.
In deze cursus formuleert de student zelf een opdracht en ga je aan de hand hiervan het gehele onderzoekstraject van begin tot eind doorlopen (zie Figuur 1): De student vertaalt de opdracht in een probleem- en doelstelling en zoekt relevante wetenschappelijke literatuur erbij (1), maakt een onderzoeksopzet (2), verzamelt (3), analyseert en interpreteert gegevens (4), rapporteert en formuleert aanbevelingen of een advies (5). Je schrijf tenslotte een beknopt onderzoeksrapport of -artikel waarin deze zaken terugkomen.
In het eerste jaar heeft de student kennis gemaakt met praktijkgericht onderzoek (toen nog zonder toetsende statistiek) in het vak Kijken, Vragen en Onderzoeken. Bij deze cursus werden de onderzoeksactiviteiten sterk voorgestructureerd, door middel van gedetailleerde weekplanningen. Bij de cursus praktijkgericht onderzoeken in het tweede jaar geniet de student veel meer vrijheid. De student is helemaal vrij in de keuze voor een onderzoeksthema. Aangezien een te grote keuzevrijheid soms lastig is, kan de student ook een onderzoeksthema kiezen dat aansluit bij één van de andere cursussen uit dit blok of een thema kiezen dat aansluit bij het onderzoek waarmee de docent zich bezig houdt of gehouden heeft. In beide situaties kiest de student zelf een passende methode van gegevensverzameling en deelt ook zelf de tijd in. De student maakt dus een eigen projectplanning en is zelf verantwoordelijk voor het bewaken ervan.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Academie voor Sociale Studies