Vak: wereldburgerschap credits: 3

Vakcode
TPVB17WERBUR
Naam
wereldburgerschap
Studiejaar
2019-2020
ECTS credits
3
Taal
Nederlands
Coördinator
S.T.M. Wolters
Werkvormen
  • Opdracht
  • Werkcollege
Toetsen
  • Actieve Participatie - Actieve participatie
  • Projectopdracht - Opdracht

Leeruitkomsten

Interdisciplinair en (internationaal) samenwerken (leeruitkomst 10), Ethisch sensitieve handelswijze (leeruitkomst 13)
 
Niveau per leeruitkomst: 
Inleidend

Cursusleeruitkomst:
• De student kan zichzelf in meerdere sociale rollen beschrijven.
• De student kan voorbeelden geven van praktijk situaties waarin een professional te maken kan krijgen met het thema diversiteit.
• De student kan mogelijke psychologische verklaringen geven voor diversiteit gerelateerde problemen in de samenleving.
• De student kan op verschillen op macro- en microniveau  benoemen tussen meerderheid- en minderheidsgroepen.
• De student kan voorbeelden geven over zijn eigen handelen t.a.v. de competenties ‘culturele empathie’, ‘flexibiliteit’, ‘sociaal initiatief’, ‘openmindedness’ en ‘emotionele stabiliteit’.  
• De student kan uitleggen wat de invloed is van zijn eigen stereotypen op intercultureel contact.
• De student kan zijn eigen normen en waarden toelichten.
• De student kan uitleggen welke vaardigheden bijdragen aan interdisciplinair en internationaal samenwerken.
• De student kan benoemen welke gedragsregels (geschreven en/ of ongeschreven) er gelden binnen zijn of haar beroepsgroep.
• De student weet welke handvatten gebruikt kunnen worden om je oordeel uit te stellen. 

Inhoud

In een samenleving die steeds meer divers wordt, is diversiteit niet meer weg te denken. Hoe gaan wij met diversiteit om en hoe krijgt het omgaan met diversiteit een plek in ons professionele handelen? Door middel van actieve deelname aan 7 bijeenkomsten en het maken van opdrachten uit het werkboek willen we een aantal onderwerpen aan bod laten komen. Centraal binnen deze cursus staat de vaardigheid ‘oordeel uitstellen’. Om hier mee te oefenen bieden wij je een aantal handvatten aan. Wij hopen dat jij door het actief deelnemen aan de lessen en door het maken van de opdrachten jij jezelf ontwikkelt tot een sensitieve professional die zijn oordeel weet uit te stellen, die kan luisteren naar een andere mening, die kan doorvragen, en tot een weloverwogen eigen oordeel kan komen zonder dat je een ander daarmee schoffeert.  

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie voor Sociale Studies