Vak: Gedragsinterventies: Coachen en Begeleiden credits: 5
- Vakcode
- TPVB18GEDRC-B
- Naam
- Gedragsinterventies: Coachen en Begeleiden
- Studiejaar
- 2019-2020
- ECTS credits
- 5
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- J.M. Biemond
- Werkvormen
-
- Hoorcollege
- Individueel
- Intervisie
- Patient Behandeling
- Supervisie
- Werkcollege
- Zelfstudie
- Toetsen
-
- Criteriumgericht interview - Eindgesprek
Leeruitkomsten
Beïnvloeden van gedrag (leeruitkomst 4), Beïnvloeden van gedrag (leeruitkomst 5), Beïnvloeden van gedrag (leeruitkomst 6).
Niveau per leeruitkomst:
Alle leeruitkomsten worden getoetst op eindniveau.
Cursusleeruitkomsten:
70-75% van de vaardigheidsindicatoren van het foundation- en practitioner-niveau uit het EMCC framework van de NOBCO naar keuze van de individuele student, zie https://www.nobco.nl/keurmerk.
Niveau per leeruitkomst:
Alle leeruitkomsten worden getoetst op eindniveau.
Cursusleeruitkomsten:
70-75% van de vaardigheidsindicatoren van het foundation- en practitioner-niveau uit het EMCC framework van de NOBCO naar keuze van de individuele student, zie https://www.nobco.nl/keurmerk.
Inhoud
Studenten coachen één of meer coachees met een geschikte coachvraag, bijvoorbeeld jongeren met studieproblemen, ouders met problemen in de omgang met hun kind, medewerkers die problemen ervaren op hun werk, mensen die moeite hebben een gezonde leefstijl aan te houden, etc. Op basis van een intakegesprek met de coachee werken studenten in de rol van coach met hun cliënt in coachvervolggesprekken in de richting van het beoogde doel.
Student-coaches leren door
De studenten werken aan een complexe opdracht omdat over een langere tijd steeds per gesprek bekenen moet worden hoe het traject verder vormgegeven moet worden om in de richting van het beoogde doel van de cliënt te werken; studenten werken weliswaar methodisch, maar moeten ook ad hoc hun plan kunnen aanpassen op geleide van wat zich aandient in de gesprekken; studenten werken samen met de cliënt, de senior-coach en de peers.
De studenten werken grotendeels zelfstandig, zij werven zo veel mogelijk zelf de cliënten, structureren zowel de coachingstrajecten als hun eigen leertraject.
De begeleiding bestaat uit leercoaching in groepjes peers onder begeleiding van de senior-coach, onbegeleide intervisie en facultatieve individuele coaching door de senior-coach.
De cursus wordt summatief getoetst tijdens een individueel criteriumgericht interview aan de hand van een indiviueel aangelegd portfolio. De student toont daarin aan de hand van de vaardigheidsindicatoren van het foundation- en het practitioner-niveau uit het EMCC framework van de NOBCO competenties in de acht hoofdcategorieën van het EMCC-framework te bezitten, zie https://www.nobco.nl/keurmerk .
Tussentijds ontvangt iedere student een of meer formatieve beoordelingen van hun portfolio door één van hun peers.
Bijzonderheden:
Voor deze cursus geldt dat aan de eisen van actieve participatie van het programma Oplossingsgericht Coachen voldaan moet zijn.
Student-coaches leren door
- te doen - het uitvoeren van een coachtraject met de cliënt.
- te reflecteren op videomateriaal uit eigen coachgesprekken, maar ook op die van peers in coach-de-coach- en intervisie-bijeenkomsten.
- het inoefenen van de handelingsalternatieven ter voorbereiding op de coachvervolggesprekken.
- zelfstudie
De studenten werken aan een complexe opdracht omdat over een langere tijd steeds per gesprek bekenen moet worden hoe het traject verder vormgegeven moet worden om in de richting van het beoogde doel van de cliënt te werken; studenten werken weliswaar methodisch, maar moeten ook ad hoc hun plan kunnen aanpassen op geleide van wat zich aandient in de gesprekken; studenten werken samen met de cliënt, de senior-coach en de peers.
De studenten werken grotendeels zelfstandig, zij werven zo veel mogelijk zelf de cliënten, structureren zowel de coachingstrajecten als hun eigen leertraject.
De begeleiding bestaat uit leercoaching in groepjes peers onder begeleiding van de senior-coach, onbegeleide intervisie en facultatieve individuele coaching door de senior-coach.
De cursus wordt summatief getoetst tijdens een individueel criteriumgericht interview aan de hand van een indiviueel aangelegd portfolio. De student toont daarin aan de hand van de vaardigheidsindicatoren van het foundation- en het practitioner-niveau uit het EMCC framework van de NOBCO competenties in de acht hoofdcategorieën van het EMCC-framework te bezitten, zie https://www.nobco.nl/keurmerk .
Tussentijds ontvangt iedere student een of meer formatieve beoordelingen van hun portfolio door één van hun peers.
Bijzonderheden:
Voor deze cursus geldt dat aan de eisen van actieve participatie van het programma Oplossingsgericht Coachen voldaan moet zijn.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Academie voor Sociale Studies