Vak: Gedragsinterventies: Trainen en Voorlichten credits: 5
- Vakcode
- TPVB18GEDRT-V
- Naam
- Gedragsinterventies: Trainen en Voorlichten
- Studiejaar
- 2019-2020
- ECTS credits
- 5
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- C.M. de Peuter
- Werkvormen
-
- Intervisie
- Practicum / Training
- Supervisie
- Toetsen
-
- Criteriumgericht interview - Eindgesprek
Leeruitkomsten
Beïnvloeden van gedrag (leeruitkomst 4), Beïnvloeden van gedrag (leeruitkomst 5), Beïnvloeden van gedrag (leeruitkomst 6)
Niveau per leeruitkomst:
Gevorderd (eindniveau)
Cursusleeruitkomsten:
Bij leeruitkomst 4:
4.1 … kan in gesprek met opdrachtgever / cliënt de vraag / het probleem concretiseren
4.2 … kan op basis van informatie (van opdrachtgever / cliënt) een onderzoek gericht op ontwerpen van een interventie opzetten en uitvoeren
4.3 … gaat bij het ontwerpen van een interventie methodisch te werk (volgt logische stappen)
4.4 … is in staat bestaande interventies aan te passen wanneer hierom wordt gevraagd
4.5 … kan bij het ontwerpen van een interventie aansluiten bij de doelgroep
Bij leeruitkomst 5:
5.1 … kan in gesprek met de doelgroep uitleggen welke werkwijze wordt gehanteerd (transparant)
5.2 … kan in coaching- /begeleidingssituaties basis gesprekstechnieken en coaching vaardigheden toepassen
5.3 …kan in voorlichting- /trainingssituaties basis trainersvaardigheden toepassen
5.4 … sluit hierbij aan bij / stemt hierbij af op de specifieke situatie, de doelgroep (cliënt), de vraag en gewenste doel (en)
Bij leeruitkomst 6
6.1 … kan de interventie (en het idee, de methode, het instrument dat ten grondslag lag aan deze interventie) op verschillende niveaus evalueren met een passend instrument
a. … kan kernachtig omschrijven hoe het ontwerp tot stand is gekomen (aanleiding, vraag, doelgroep, werkwijze ontwerp, onderbouwing keuzes) en hoe de interventie is geëvalueerd op verschillende niveaus.
b. … kan feitelijk beschrijven hoe de uitvoering van de interventie is verlopen op een voor een buitenstaander begrijpelijke manier.
c. …. kan uitspraken doen over het effect van de interventie en koppelt bevindingen aan gebruikte (evaluatie)methoden
d. … kan analyseren welke factoren van invloed zijn geweest op het effect van de interventie en koppelt bevindingen aan gebruikte (evaluatie)methoden
e. … kan de conclusie voor wat betreft het effect van de interventie en de verbeterpunten concreet verwoorden en maakt hierbij een heldere koppeling naar de oorspronkelijke vraag
Niveau per leeruitkomst:
Gevorderd (eindniveau)
Cursusleeruitkomsten:
Bij leeruitkomst 4:
4.1 … kan in gesprek met opdrachtgever / cliënt de vraag / het probleem concretiseren
4.2 … kan op basis van informatie (van opdrachtgever / cliënt) een onderzoek gericht op ontwerpen van een interventie opzetten en uitvoeren
4.3 … gaat bij het ontwerpen van een interventie methodisch te werk (volgt logische stappen)
4.4 … is in staat bestaande interventies aan te passen wanneer hierom wordt gevraagd
4.5 … kan bij het ontwerpen van een interventie aansluiten bij de doelgroep
Bij leeruitkomst 5:
5.1 … kan in gesprek met de doelgroep uitleggen welke werkwijze wordt gehanteerd (transparant)
5.2 … kan in coaching- /begeleidingssituaties basis gesprekstechnieken en coaching vaardigheden toepassen
5.3 …kan in voorlichting- /trainingssituaties basis trainersvaardigheden toepassen
5.4 … sluit hierbij aan bij / stemt hierbij af op de specifieke situatie, de doelgroep (cliënt), de vraag en gewenste doel (en)
Bij leeruitkomst 6
6.1 … kan de interventie (en het idee, de methode, het instrument dat ten grondslag lag aan deze interventie) op verschillende niveaus evalueren met een passend instrument
a. … kan kernachtig omschrijven hoe het ontwerp tot stand is gekomen (aanleiding, vraag, doelgroep, werkwijze ontwerp, onderbouwing keuzes) en hoe de interventie is geëvalueerd op verschillende niveaus.
b. … kan feitelijk beschrijven hoe de uitvoering van de interventie is verlopen op een voor een buitenstaander begrijpelijke manier.
c. …. kan uitspraken doen over het effect van de interventie en koppelt bevindingen aan gebruikte (evaluatie)methoden
d. … kan analyseren welke factoren van invloed zijn geweest op het effect van de interventie en koppelt bevindingen aan gebruikte (evaluatie)methoden
e. … kan de conclusie voor wat betreft het effect van de interventie en de verbeterpunten concreet verwoorden en maakt hierbij een heldere koppeling naar de oorspronkelijke vraag
Inhoud
In de cursus 'gedragsinterventies: trainen en voorlichting' werkt de student groepsgewijs aan het ontwikkelen van een interventie voor een (externe) opdrachtgever. Het gaat hierbij om een interventie ter bevordering van een gedragsverandering, zoals bijvoorbeeld:
- een leefstijltraining
- een workshop fit in je werk
- een voorlichting nieuwe media
- een faalangstreductietraining
- een workshop positieve psychologie
- een voorlichting verzuimpreventie
- een workshop solliciteren kun je leren voor het UWV
- een voorlichting over roken, alcohol, drugs
et cetera.
De keuze voor de opdracht bepaalt de inhoud. De opleiding draagt zorg voor een grote diversiteit aan opdrachten op thematiek (passend bij de voorgestelde 'routes': "Arbeid en organisatie", "Werk en gezondheid", "Gezondheid", "Jeugd" en "duurzame samenleving") en doelgroep (kinderen, jongeren, volwassenen, ouderen, studenten, werkenden, et cetera). In periode 2 wordt de interventie individueel uitgevoerd. Richtlijn hierbij is, dat iedere student zo'n 3 uur training of voorlichting verzorgt. De cursus wordt afgesloten met een criteriumgericht interview over de trainersvaardigheden en het schrijven van een evaluatierapport (voor de opdrachtgever).
Bijzonderheden:
Professioneel gedrag is een voorwaardelijke eis (zie SHL). Instapvoorwaarden: groepsdynamische trainersvaardigheden en trainingsontwerp behaald. Bij uitzonderingen voorafgaand aan de cursus overleg met de cursuseigenaar over wel of geen deelname aan de cursus.
- een leefstijltraining
- een workshop fit in je werk
- een voorlichting nieuwe media
- een faalangstreductietraining
- een workshop positieve psychologie
- een voorlichting verzuimpreventie
- een workshop solliciteren kun je leren voor het UWV
- een voorlichting over roken, alcohol, drugs
et cetera.
De keuze voor de opdracht bepaalt de inhoud. De opleiding draagt zorg voor een grote diversiteit aan opdrachten op thematiek (passend bij de voorgestelde 'routes': "Arbeid en organisatie", "Werk en gezondheid", "Gezondheid", "Jeugd" en "duurzame samenleving") en doelgroep (kinderen, jongeren, volwassenen, ouderen, studenten, werkenden, et cetera). In periode 2 wordt de interventie individueel uitgevoerd. Richtlijn hierbij is, dat iedere student zo'n 3 uur training of voorlichting verzorgt. De cursus wordt afgesloten met een criteriumgericht interview over de trainersvaardigheden en het schrijven van een evaluatierapport (voor de opdrachtgever).
Bijzonderheden:
Professioneel gedrag is een voorwaardelijke eis (zie SHL). Instapvoorwaarden: groepsdynamische trainersvaardigheden en trainingsontwerp behaald. Bij uitzonderingen voorafgaand aan de cursus overleg met de cursuseigenaar over wel of geen deelname aan de cursus.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Academie voor Sociale Studies