Vak: Participatie en rehabilitatie credits: 4

Vakcode
TPVB18PAR
Naam
Participatie en rehabilitatie
Studiejaar
2019-2020
ECTS credits
4
Taal
Nederlands
Coördinator
C.J. de Wolff
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Opdracht
  • Werkcollege
Toetsen
  • Actieve participatie - Actieve participatie
  • Schriftelijk tentamen - Schriftelijk, organisatie tentamenbureau

Leeruitkomsten

Toepassen van de Psychologische body of knowledge (leeruitkomst 8).

Niveau leeruitkomst:
Verdiepend


Cursusleeruitkomst:
De student kan na afloop van de cursus
op kennisniveau:
•          verschillende (sociologische) visies op participatie beschrijven.
•          verschillende vormen van participatie in de maatschappij benoemen.
•          verschillende begrippen die te maken hebben met participatie (zoals WMO, ervaringsdeskundigheid, empowerment, rehabilitatie) definiëren.
op begripsniveau:
•          uitleggen welke invloed verschillende maatschappelijke ontwikkelingen hebben gehad op het ontstaan van een participatiesamenleving.
•          uitleggen op welke manier de geleerde centrale begrippen van invloed zijn op de participatie van burgers.
•          uitleggen welk effect de participatiesamenleving heeft voor verschillende groepen in de samenleving.
•          uitleggen welke invloed de participatiesamenleving heeft op zijn eigen rol als Professional.
op toepassingsniveau:
•          (psychologische en sociologische) theorieën en begrippen, zoals het ASE-model, toepassen op praktijksituaties gerelateerd aan participatievraagstukken.
op beoordelingsniveau:
•          de effecten van de participatiesamenleving, meer specifiek de WMO, voor verschillende groepen in de samenleving, kritisch beoordelen.
 

Inhoud

In de cursus Participatie en Rehabilitatie staan de volgende vragen centraal: Wat is participatie? Waar komt de aandacht voor participatie vandaan? Hoe kan een Toegepast Psycholoog participatie bevorderen? Wat betekent de overgang van een verzorgingsstaat naar een participatiesamenleving voor de houding van een sociale professional? Hoe zorgen we ervoor dat mensen duurzaam inzetbaar zijn op het werk? Hoe kunnen we er voor zorgen dat meer mensen deelnemen aan de maatschappij en welke psychologische maar ook sociologische en filosofische processen spelen hierbij een rol?
 
Om deze vragen te kunnen beantwoorden komen in de komende weken diverse thema’s aan bod waarbij  participatie en rehabilitatie een belangrijke rol spelen. Daarbij kun je je ook oriënteren op de mogelijkheden om iets te doen met participatie en rehabilitatie in het werkveld. Diverse mensen uit de praktijk komen iets over de mogelijkheden voor toegepast psychologen in het werkveld vertellen.
 
Bijzonderheden:
Actieve participatie bestaat uit het volgen en afronden van een e-module over begeleid leren.
 
 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie voor Sociale Studies