Vak: Begeleiden van kinderen en jongeren credits: 5

Vakcode
TPVB19BEGK-J
Naam
Begeleiden van kinderen en jongeren
Studiejaar
2019-2020
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
L. Drukker
Werkvormen
  • Intervisie
  • Practicum / Training
Toetsen
  • Reflectieopdracht - Opdracht
  • Vaardighedentoets - Vaardigheidstoets

Leeruitkomsten

Beïnvloeden van gedrag (leeruitkomst 4), Beïnvloeden van gedrag (leeruitkomst 5), Beïnvloeden van gedrag (leeruitkomst 6), Reflectief vermogen (leeruitkomst 12)

Niveau per leeruitkomst:
Verdiepend

Cursusleeruitkomst:
Na het volgen van de cursus Begeleiden van kinderen en jongeren: 
1.    past de student de communicatievoorwaarden (o.a. op gemak stellen, actief luisteren, aanpassen, verbaal én non-verbaal aansluiten) en gesprekstechnieken (gespreksopbouw, vraagtechnieken) voor het voeren van effectieve gesprekken toe in een gesprek met een kind of jongere (uit de eigen omgeving)
2.    licht de student de stappen van Kids’ Skills of Mission Possible op de juiste manier en op het juiste moment toe in een coachingstraject met een kind of jongere uit de eigen omgeving en vraagt deze stappen voldoende uit
3.    toont de student tijdens gesprekken met kinderen/jongeren/ouders een oplossingsgerichte houding (o.a. oplossingsgericht taalgebruik, focus op wat goed gaat, complimenteren, het stellen van oplossingsgerichte vragen, het adequaat toepassen van oplossingsgerichte technieken als de schaalvraag en de wondervraag) 
4.    verwerkt de student (onderdelen van) de geleerde methodieken en technieken in een praktische handleiding/toolkit die tijdens het coachen van kinderen en jongeren in de praktijk gebruikt kunnen worden (zoals werkboekjes en schema's)
5.    reflecteert de student kritisch op de eigen sterke en minder sterke punten op het gebied van communicatievoorwaarden, gesprekstechnieken, methodieken en oplossingsgerichte houding bij het voeren van coachingsgesprekken met kinderen/jongeren en geeft waar mogelijk handelingsalternatieven aan

Inhoud

Wanneer een Toegepast Psycholoog in de praktijk te maken krijgt met kinderen, jongeren en hun ouders zal dat vaak zijn op een moment dat
er iets niet helemaal goed verloopt. Hierbij kan het zowel gaan over kleine ergernissen zoals ruziënde kinderen als over grotere
problemen zoals forse gedragsproblematiek. Dan zijn de interventies, oefeningen en methodieken die tijdens deze cursus worden aangeboden hulpmiddelen waarmee kinderen op een positieve, constructieve manier problemen overwinnen door zich o.a. meer te focussen op wat goed gaat en hoe je een kind of jongere kunt helpen gebruik te maken van sterke kanten en het aanleren van nieuwe (helpende) vaardigheden.
Tijdens deze cursus leert de student de oplossingsgerichte methodiek Kids' Skills of Mission Possible toe te passen bij kinderen en/of jongeren, aangevuld met kennis over het praten met kinderen en jongeren en overige gesprekstechnieken en methodieken die bij kinderen en jongeren ingezet kunnen worden. De student doorloopt zelf een kortdurend oplossingsgericht coachingstraject (ten minste drie gesprekken) met een kind of jongere uit de eigen omgeving.

Bijzonderheden:
Instapvoorwaarde: actieve participatie cursus Oplossingsgericht coachen jaar 2 behaald.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie voor Sociale Studies