Vak: Gespreksmethodieken credits: 5
- Vakcode
- TPVB19GESPRM
- Naam
- Gespreksmethodieken
- Studiejaar
- 2019-2020
- ECTS credits
- 5
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- A.T. Sinnema
- Werkvormen
-
- Practicum / Training
- Toetsen
-
- Opdracht - Opdracht
Leeruitkomsten
Beïnvloeden van gedrag (leeruitkomst 4), Beïnvloeden van gedrag (leeruitkomst 5), Beïnvloeden van gedrag (leeruitkomst 6)
Niveau:
Verdiepend
Cursusleeruitkomsten:
Voor wat betreft deelvaardigheid RET beoogt de cursus de volgende specifieke leeruitkomsten:
1. De student kan de uitgangspunten van de RET omschrijven.
2. De student kan een persoon met een emotioneel of gedrags vraagstuk de RET- methode uitleggen.
3. De student kan met een persoon met een emotioneel of gedrags vraagstuk de A,B en C van het voorgelegde vraagstuk onderscheiden.
4. De student kan met een persoon met een emotioneel of gedrags vraagstuk de B-C connectie maken.
5. De student kan een persoon met een emotioneel of gedrags vraagstuk irrationele gedachten uitdagen.
6. De student kan reflecteren op zijn eigen gespreksvaardigheden. De student toont aan de hand van voorbeelden aan dat hij inzicht heeft in zijn eigen functioneren.
Voor wat betreft deelvaardigheid MGV beoogt de cursus de volgende specifieke leeruitkomsten: De student kan in gesprekken met een medestudent die ambivalent staat tegenover gedragsverandering:
1. de basishouding en de geest van motiverende gespreksvoering tonen. De student maakt contact, sluit aan bij de cliënt en past de kernelementen partnerschap, acceptatie, compassie en ontlokken toe.
2. de waarden en doelen van de cliënt verkennen.
3. de kernvaardigheden van motiverende gespreksvoering: open vragen stellen, reflectief luisteren, bevestigen en samenvatten (ORBS) toepassen.
4. de vier processen in motiverende gespreksvoering (engageren, focussen, ontlokken en plannen) doorlopen.
5. reflecteren op zijn eigen gespreksvaardigheden. De student toont aan de hand van voorbeelden dat hij inzicht heeft in zijn eigen functioneren.
Niveau:
Verdiepend
Cursusleeruitkomsten:
Voor wat betreft deelvaardigheid RET beoogt de cursus de volgende specifieke leeruitkomsten:
1. De student kan de uitgangspunten van de RET omschrijven.
2. De student kan een persoon met een emotioneel of gedrags vraagstuk de RET- methode uitleggen.
3. De student kan met een persoon met een emotioneel of gedrags vraagstuk de A,B en C van het voorgelegde vraagstuk onderscheiden.
4. De student kan met een persoon met een emotioneel of gedrags vraagstuk de B-C connectie maken.
5. De student kan een persoon met een emotioneel of gedrags vraagstuk irrationele gedachten uitdagen.
6. De student kan reflecteren op zijn eigen gespreksvaardigheden. De student toont aan de hand van voorbeelden aan dat hij inzicht heeft in zijn eigen functioneren.
Voor wat betreft deelvaardigheid MGV beoogt de cursus de volgende specifieke leeruitkomsten: De student kan in gesprekken met een medestudent die ambivalent staat tegenover gedragsverandering:
1. de basishouding en de geest van motiverende gespreksvoering tonen. De student maakt contact, sluit aan bij de cliënt en past de kernelementen partnerschap, acceptatie, compassie en ontlokken toe.
2. de waarden en doelen van de cliënt verkennen.
3. de kernvaardigheden van motiverende gespreksvoering: open vragen stellen, reflectief luisteren, bevestigen en samenvatten (ORBS) toepassen.
4. de vier processen in motiverende gespreksvoering (engageren, focussen, ontlokken en plannen) doorlopen.
5. reflecteren op zijn eigen gespreksvaardigheden. De student toont aan de hand van voorbeelden dat hij inzicht heeft in zijn eigen functioneren.
Inhoud
In deze cursus maak je kennis met twee in het werkveld veel gebruikte gespreksmethodieken: Motiverende gespreksvoering
en Rationeel Emotieve Training (RET).
Motiverende gespreksvoering is een gespreksstijl die iemands eigen motivatie en bereidheid tot gedragsverandering
versterkt. Oorspronkelijk werd motiverende gespreksvoering met name ingezet in de verslavingszorg, maar tegenwoordig
wordt de techniek breed ingezet t.b.v. gedragsverandering.
De RETtechniek richt zich op het veranderen van het denken ten opzichte van moeilijkheden, ten einde mogelijkheden te
scheppen voor verandering in gevoelens en gedrag.
Vaardigheden opdoen wat betreft beide technieken draagt bij aan de competentie beïnvloeden van gedrag.
en Rationeel Emotieve Training (RET).
Motiverende gespreksvoering is een gespreksstijl die iemands eigen motivatie en bereidheid tot gedragsverandering
versterkt. Oorspronkelijk werd motiverende gespreksvoering met name ingezet in de verslavingszorg, maar tegenwoordig
wordt de techniek breed ingezet t.b.v. gedragsverandering.
De RETtechniek richt zich op het veranderen van het denken ten opzichte van moeilijkheden, ten einde mogelijkheden te
scheppen voor verandering in gevoelens en gedrag.
Vaardigheden opdoen wat betreft beide technieken draagt bij aan de competentie beïnvloeden van gedrag.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Academie voor Sociale Studies