Vak: Signalen en interventies - Jeugd credits: 5
- Vakcode
- TPVB19SIGINT
- Naam
- Signalen en interventies - Jeugd
- Studiejaar
- 2019-2020
- ECTS credits
- 5
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- C.M. de Peuter
- Werkvormen
-
- Werkcollege
- Werkvorm 1
- Toetsen
-
- Projectopdracht - Opdracht
Leeruitkomsten
Voor het schrijven van het adviesrapport wordt eveneens een beroep gedaan op:
Praktijkgericht onderzoeken (leeruitkomst 7)
Het, op basis van een praktijkprobleem/vraagstuk, op systematische en methodologisch verantwoorde wijze kwalitatief en/of kwantitatief onderzoek verrichten: het uitvoeren van een probleemanalyse en op basis daarvan formuleren van een onderzoeksvraag, het maken van een onderzoeksopzet, het doen van literatuuronderzoek, het verzamelen en analyseren van gegevens en op basis daarvan trekken van een conclusie. Vervolgens aanbevelingen doen voor de praktijk. De functie van praktijkgericht onderzoek is de (eigen) beroepspraktijk te verbeteren, innoveren of anderszins te ondersteunen.
Leeruitkomst bij ‘Praktijkgericht onderzoeken’:
7. De BaTP als praktijkgericht onderzoeker zet, naar aanleiding van een gericht(e) vraag of probleem vanuit de beroepspraktijk, op systematische en methodologisch verantwoorde wijze, grotendeels zelfstandig onderzoek op, voert deze uit en formuleert op basis van de onderzoeksresultaten een advies voor de praktijk.
E. Professioneel werken (leeruitkomsten 11 en 14)
E.2 Kritisch brongebruik
Beschikbare informatie, wetenschap en specifieke theorieën op hun waarde kunnen schatten en in staat zijn om hypes van evidence-based methoden te onderscheiden.
Leeruitkomst ‘Kritisch brongebruik’:
11. De BaTP laat zien dat hij in staat is om wetenschap, specifieke theorieën, meningen en feiten op hun waarde te schatten.
E.5 Helder redeneren
Het eenduidig en consistent kunnen formuleren van de inhoud van een beroepsproduct. De uitwerking en onderbouwing van het beroepsproduct moet voorzien zijn van logische argumentatie. Het taalgebruik is eenduidig en efficiënt.
Leeruitkomst ‘Helder redeneren’:
14. De Ba TP ordent argumenten logisch en verbindt deze met elkaar in de verschillende onderdelen van een beroepsproduct (bijvoorbeeld analyse en advies), waarbij hij gebruikt maakt van duidelijke taal.
Niveau per leeruitkomst:
deels inleidend, deels verdiepend
Cursusleeruitkomst:
Leeruitkomst 1: De student kan uitleggen hoe jeugdhulp en jeugdhulpverlening in Nederland is georganiseerd aan de hand van onder andere de jeugdwet en de wet passend onderwijs en kan een verband leggen met kinderrechten.
Leeruitkomst 2: De student kan van ten minste drie organisaties die in de uitvoering van zorg aan jeugd een sleutelrol spelen uitleggen wat de belangrijkste doelstellingen en werkzaamheden zijn op het gebied van die zorg op welke wijze zorg wordt gesignaleerd en kan van ten minste drie in betreffende organisaties gebruikte interventies uitleggen wat het doel de werking en de effectiviteit van de interventie is.
Leeruitkomst 3: De student kan van ten minste drie interventies met betrekking tot opvoedingsondersteuning in het gezin beschrijven wat het doel, de werking en de effectiviteit van de interventie is en op welke wijze de vraag in kaart wordt gebracht. De student is in staat het gezin hierbij als systeem te beschrijven en een (met literatuur en argumenten) pedagogische visie beschrijven.
Leeruitkomst 4: De student kan uitleggen hoe binnen passend onderwijs ondersteuning in de klas, in de school en buiten de school is georganiseerd en kan van ten minste drie interventies beschrijven wat het doel, de werking en de effectiviteit aan de interventie is en op welke wijze de vraag in kaart wordt gebracht.
Leeruitkomst 5: De student voert zelfstandig een verkennende literatuurstudie uit op een zelfbedacht vraagstuk op het gebied van ‘Gezond opgroeien’ en verwerkt dit in een adviesrapport met daarin opgenomen passende (bestaande of zelf ontworpen) interventies.
Inhoud
Context
In de cursus is aansluitend op onder andere de cursus Leefwerelden van jongeren en de cursus Participatie en Rehabilitatie aandacht voor de ‘thuissituatie’, ‘de nabije omgeving / wijk’, ‘het onderwijs’, ‘vrije tijdsbesteding’ en ook de 'sociale kaart’ komt aan bod. Relevante wet en regelgeving (Jeugdwet en wet passend onderwijs) zijn eveneens onderdeel van de cursus en voor iedere context wordt ingegaan op in betreffende context bruikbare en veel gebruikte signaleringsinstrumenten en interventies.
Signalen
De student maakt kennis met een aantal vragenlijsten en observatiemethoden die kunnen worden ingezet in de verschillende contexten. Ook kennis van ‘systemen’ wordt hierbij als belangrijk onderwerp gezien alsmede kennis van verwijzingsystematiek in het werkveld.
Interventies
In deze cursus komt een breed scala aan bestaande interventies aan bod en krijgt de student inzicht in welke interventies passend zijn voor welke vraagstukken.
Bij de cursus Ontwikkelingsproblematiek heeft de student kennis opgedaan over ontwikkelingspsychopathologie en geleerd over kenmerken, prevalentie, risicofactoren, beschermende factoren en mogelijke interventies. In vervolg op die cursus krijgt de student nu als opdracht om zelfstandig een literatuuronderzoek te verrichten naar een zelfgekozen vraagstuk op het gebied van ‘gezond opgroeien’. Mogelijke onderwerpen zijn bijvoorbeeld: (cyber)pesten, kindermishandeling, transseksualiteit, het bevorderen van veerkracht. De student verdiept zich hiervoor in het vraagstuk zelf, legt de link naar de ontwikkeling van kinderen en jongeren en stelt adviezen op om de ontwikkeling op dit vlak zo optimaal en gezond mogelijk te laten verlopen. Hierbij kan het zowel gaan om het stimuleren van de gezonde ontwikkeling als het voorkomen van problemen en het vroegtijdig ingrijpen en bijsturen bij reeds ontstane problemen. De adviezen met betrekking tot interventies, komen sluiten aan bij de beschreven risico- en beschermde factoren, de doelgroep en de vraag.
Bijzonderheden:
Leefwerelden van jongeren gevolgd (voldaan aan actieve participatie).
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Academie voor Sociale Studies