Vak: Onderzoek en Statistiek II credits: 3

Vakcode
TPVH7OND
Naam
Onderzoek en Statistiek II
Studiejaar
2019-2020
ECTS credits
3
Taal
Nederlands
Coördinator
A. van den Bos
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Practicum / Training
  • Werkcollege
Toetsen
  • Schriftelijk tentamen - Schriftelijk, organisatie tentamenbureau

Leeruitkomsten

Praktijkgericht onderzoeken (leeruitkomst 7)

Niveau per leeruitkomst:
Verdiepend

Cursusleeruitkomsten:
De student kan:
1. de kernbegrippen van de inductieve statistiek correct in hun onderlinge samen-hang gebruiken;
2. gegeven betrouwbaarheidsintervallen interpreteren;
3. op basis van gegeven stochasten de 95%- en 99%-betrouwbaarheidsintervallen rond gemiddelden en proportiesberekenen (met behulp van een rekenapparaat en gegeven formules);
4. voor hiervoor geëigende onderzoekssituaties de meest passende toets kiezen (voor zover het gaat om de toetsen diehierna onder 7 worden genoemd);
5. voor de binomiaaltoets, de χ²-toets (voor zowel verdelingen als samenhang) en de t-toets (in drie varianten) de geheletoetsprocedure 'met de hand' uitvoeren op basis van gegeven stochasten (met gebruik van een rekenapparaat en gege-venformules en tabellen);
6. correcte conclusies trekken uit toetsuitkomsten;
7. voor de binomiaaltoets, de χ²-toets voor verdelingen, de χ²-toets voor samen-hang, de t-toets (in drie varianten) enenkelvoudige variantieanalyse de gehele toetsprocedure met behulp van SPSS op gegeven data uitvoeren;
8. voor bestaande onderzoeksartikelen met betrekking tot de onder 7 genoemde toetsen nalopen hoe er getoetst is dan welhad kunnen worden.
 

Inhoud

Een (HBO-) toegepast psycholoog krijgt veel te maken met onderzoek. In de eerste plaats omdat je als toegepastpsycholoog bestaand onderzoek op zijn merites moet kunnen beoordelen. In de tweede plaats omdat je dan ook vaak zelf onderzoek doet wanneer je iets te weten wilt komen over je praktijksituatie. Je moet bijvoorbeeld onderzoek kunnen doen naar de voorkeuren van consumenten of naar de oorzaken van ziekteverzuim. In dit studieonderdeel wordt ingegaan op kwantitatief onderzoek: onderzoek waarbij de resultaten worden uitgedrukt in cijfers. Daarbij speelt statistiek een belangrijke rol. In het studieonderdeel 'Onderzoek en Statistiek' in het eerste leerjaar werd vooral ingegaan op beschrijvende statistiek:een middel om de stand van zaken te beschrijven door gegevens (van een groep mensen) compact weer te geven. In het tweede jaar wordt nu ingegaan op de inductieve statistiek, die is gebaseerd op de kansrekening. Daarbij wordt nagegaan wat steekproefgegevens 'waard zijn' als je ze wilt vertalen naar het algemene geval, naar de populatie. De student leert hoe je zogeheten betrouwbaarheidsintervallen opstelt, hoe het proces van statistische toetsing verloopt en hoe je zo'n toetsing uitvoert, zowel 'met de hand' als met behulp van SPSS. De volgende onderwerpen komen daarbij aan bod :-binomiaaltoets-chi-kwadraat toets-(drie varianten) t-toetsen-variantieanalyse (anova)-betrouwbaarheidsintervallen rond gemiddelden en proporties-met SPSS uitvoeren van de genoemde toetsen-(alle onderwerpen uit het programma Onderzoek en StatistiekI en de Training SPSS uit het eerste leerjaar van Toegepaste Psychologie, zoals frequentieverdelingen, spreidingsmaten, z-scores, designs van onderzoek, steekproeftrekking enzovoort).


Bijzonderheden:
Voor de omschrijving van de Actieve participatie, zie SHL.
 
 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie voor Sociale Studies