Vak: Begeleidingstraject B credits: 6

Vakcode
TPVM17WERK2B
Naam
Begeleidingstraject B
Studiejaar
2019-2020
ECTS credits
6
Taal
Nederlands
Coördinator
C.L. Ellenbroek
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Intervisie
  • Opdracht
  • Practicum / Training
Toetsen
  • Presentatie - Opdracht

Leeruitkomsten

Voorlopig:

Cursusleeruikomsten/competenties:
  • Communicatieve vaardigheden
  • Coachen
  • Probleemanalyse
  • Doel- en resultaatgericht
  • Plannen en Organiseren
  • Netwerken
  • Creativiteit
We gaan met deze competenties aan de slag op niveau 1, het basisniveau zoals beschreven in de standaard voor vakvolwassenheid van klantmanagers. Het basisniveau is nodig om het beroep überhaupt te kunnen uitoefenen, maar nog niet in volledige zelfstandigheid; enige vorm van ondersteuning is nodig.

Inhoud

Het zoeken en vinden van een baan wanneer iemand toe is aan een nieuwe uitdaging, of wanneer iemand werkloos geworden is, vergt veel motivatie en doorzettingsvermogen. Het is voor een werkzoekende een uitdagende en complexe taak. Er komt immers veel bij kijken: het oriënteren op de arbeidsmarkt, het omgaan met belemmeringen, het onder woorden brengen van kwaliteiten en vaardigheden, het soms nog verwerven van bepaalde competenties, het zoeken naar vacatures, het reageren op vacatures, het benaderen van werkgevers en het voeren van sollicitatiegesprekken. Het is een proces dat bijna onvermijdelijk met teleurstellingen, tegenvallers, obstakels, onduidelijkheden en afwijzingen gepaard gaat. Blijf onder die omstandigheden maar eens gemotiveerd.

Niet iedere werkzoekende is op ieder moment even goed in staat om zijn zoektocht naar (ander) werk zelf te sturen. Vaak wordt in de zoektocht naar (ander) werk de hulp ingeschakeld van een werkcoach, werkzaam bij de sociale dienst van de gemeente. Door de nieuwe sociale wet- en regelgeving wordt tegenwoordig van de werkcoach verwacht dat hij vrij directief voorschrijft wat de klant (werkzoekende) moet gaan doen. Een dergelijke directieve houding kan er echter toe leiden dat de motivatie van de klant om te gaan werken afneemt. En dat terwijl motivatie één van de meest bepalende succesfactoren is bij het vinden van werk. Het is daarom van belang het zelfsturend vermogen van de klant zo veel mogelijk aan te spreken en te benutten. Maar hoe doe je dat?

In deze vaardigheidslijn gaan we hiermee aan de slag middels de volgende thema's:
  • Diagnose en probleemanalyse
  • Plan van aanpak maken, inclusief doelen bepalen en in te zetten instrumenten
  • Adviesgesprek over plan van aanpak
  • Het uitvoeren en evalueren van een begeleidingstraject
  • Verschillende gespreksmethoden, zoals motiverende gespreksvoering (voorbereiden op verandering) en oplossingsgerichte gesprekken
  • Tools en instrumenten
  • Zelfregie en zelfredzaamheid
  • Weerstand en coping
  • Handhavingsgesprekken
  • Netwerkgesprekken en acquisitie (werkgeverbenadering)
We oefenen met deze thema's in trainingssessies en workshops. Tevens gaat de student voordje integrale opdracht (IO) op zoek naar de ervaringen uit de praktijk. Ook start de student met een buddytraject. Dit traject houdt in dat de student buddy wordt van een klant van de sociale dienst Groningen. De student wordt gekoppeld en gedurende 8-10 weken begeleid de student deze werkzoekende in zijn/haar zoektocht naar werk. Vanuit zowel de opleiding als de gemeente wordt de student hierin begeleid middels training, workshops, hoorcolleges en intervisie.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie voor Sociale Studies