Vak: Professionele schrijfvaardigheden credits: 2

Vakcode
TPVP14GOES
Naam
Professionele schrijfvaardigheden
Studiejaar
2019-2020
ECTS credits
2
Taal
Nederlands
Coördinator
S.J. Boer
Werkvormen
  • Gastcollege
  • Hoorcollege
  • Opdracht
  • Werkcollege
Toetsen
  • Actieve participatie - Actieve participatie
  • Project opdracht - Opdracht

Leeruitkomsten

Kritisch brongebruik (leeruitkomst 11), Helder redeneren (leeruitkomst 14)


Niveau per leeruitkomst
Inleidend


Cursusleeruitkomsten
  1. De student past de APA-richtlijnen toe zowel in de tekst en verwerkt als in de bronnenlijst.
  2. De student past het principe van inleiding-kern-slot op teksten toe, formuleert logisch opgebouwde alinea’s (bijvoorbeeld volgens de IDOL-methode) en gebruikt functioneel signaalwoorden.
  3. De student brengt samenhang in teksten aan door gebruik van lexicale middelen zoals signaalwoorden, verbindende zinnen en tekstuele verwijzingen.
  4. De student onderbouwt standpunten en toont aan  (bijvoorbeeld volgens de IDOL-methode) zodanig dat dit voor de lezer begrijpelijk is (reader-based coherence).
  5. De student formuleert objectief, onpersoonlijk, formeel en duidelijk zodat de tekst aansluit bij de doelgroep.
  6. De student laat zien de spelling- en grammaticale regels te kunnen toepassen bij het schrijven van teksten.
  7. De student kent de tekstdoelen en het bouwplan voor een adviesrapport en kan deze toepassen in een adviesrapport.

Inhoud

Voor Toegepast Psychologen is overtuigend schriftelijk rapporteren essentieel. Schriftelijke communicatie en verslaglegging maken in de praktijk een aanzienlijk deel van het werk uit. Wie wil overtuigen moet zich in een professionele omgeving houden aan de geldende conventies. Van een hbo’er wordt verwacht dat deze effectief en efficiënt kan informeren, motiveren, overtuigen en zijn of haar handelen schriftelijk kan verantwoorden. Het resultaat van de lessen is een helder kader voor alle verslagen die geschreven moeten worden. Vanaf het eerste jaar moet aan de eisen voor verslaglegging voldaan worden. Gedurende het blok werken studenten aan een adviesrapport en aan verschillende kleinere schrijfopdrachten. Door te oefenen en elkaar van feedback te voorzien trainen studenten hun schrijfvaardigheden en leren zij waar verschillende vormen van verslaglegging aan dienen te voldoen.


Bijzonderheden:
De precieze eisen ten aanzien van actieve participatie staan beschreven in de SHL.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie voor Sociale Studies