Vak: Inleiding in de Psychologie credits: 4

Vakcode
TPVP17INPSY
Naam
Inleiding in de Psychologie
Studiejaar
2019-2020
ECTS credits
4
Taal
Nederlands
Coördinator
R. Elmont
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Werkcollege
Toetsen
  • Actieve participatie - Actieve participatie
  • Schriftelijk tentamen - Schriftelijk, organisatie tentamenbureau

Leeruitkomsten

Toepassen van de Psychologische body of knowledge (leeruitkomst 8)

Niveau per leeruitkomst:
Inleidend.

Cursusleeruitkomst:
Na het bijwonen van de hoor- en werkcolleges en/of het bestuderen van de stof kan de student:
 
1. verschillen en overeenkomsten aangeven tussen de zes belangrijkste perspectieven van de psychologie;
2. uitleggen hoe psychologen nieuwe kennis vergaren;
3. gangbare psychologische concepten, modellen en perspectieven uitleggen op het gebied van sensatie & perceptie, leren, geheugen, denken & intelligentie, vormen van bewustzijn, motivatie & emotie, persoonlijkheid en psychische stoornissen;
4. psychologische perspectieven gebruiken om vragen die relevant zijn voor een TP te beantwoorden.
 

Inhoud

In deze cursus bespreken we verschillende psychologische functiegebieden of thema’s aan de hand van de kernvragen die centraal staan in het boek (zie verplichte literatuur). We kiezen daarbij voor een werkwijze die begint bij jezelf. Heb je een voorlopig antwoord op vragen zoals je die in de latere beroepspraktijk van de HBO-TP tegen kunt komen? Wat zegt je gezond verstand, wat zegt je intuïtie en ervaring?
Vervolgens bestudeer je thuis en tijdens de werkcolleges het betreffende onderwerp in het studieboek. Moet je je inzichten bijstellen? Worden jouw ideeën bevestigd? Ontdek je belangrijke inzichten over het hoe en waarom en waartoe van onze gedragingen? Welke begrippen of concepten zitten daarachter? Welke nieuwe vragen roept het op?
 
Je gaat dus met behulp van het studieboek en je eigen kennis en ervaring op speurtocht en aan het eind van de tocht heb je een andere inhoud in je rugzak. Er zullen nieuwe vondsten (inzichten, concepten) zijn gedaan, en oude - bij nader inzien minder bruikbare - dingen, hebben we opgeruimd. Je leert door actief op pad te gaan en op een volgende tocht zul je beter voorbereid zijn.


Bijzonderheden:
voor de omschrijving van de actieve participatie zie SHL.
Dit programma is een onderdeel van het kwalitatief bindend studieadvies (BSA).
De student krijgt een negatief bindend studieadvies als aan het eind van het jaar:
-Onderzoek en Statistiek 1 niet gehaald is en/of
-Gespreksvoering I niet gehaald is en/of
-Twee of drie van de onderstaande vakken niet gehaald zijn:
oInleiding in de Psychologie
oSociale Psychologie
oOntwikkelingspsychologie

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie voor Sociale Studies