Vak: Integrative Project 2 credits: 5

Vakcode
BKVH03IP2
Naam
Integrative Project 2
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
S.G. Tjemkes
Werkvormen
  • Onderwijs
Toetsen
  • Practical Assignment - Opdracht

Leeruitkomsten

De student :
  1. is in staat om een probleem binnen een organisatie vanuit de samenhang van diverse (core)kernvakgebieden te onderzoeken en te analyseren;
  2. is in staat om de opgedane kennis op het gebied van Operations Management en Organizational Behaviour en aangeleerde vaardigheden op dit gebied met gevoel voor de situatie toe te passen op een organisatieproblematiek zoals in de praktijk aangetroffen. 
  3. heeft geleerd zelfstandig of met een teamlid onder beperkte begeleiding een onderzoeksproject te plannen en uit te voeren binnen de gestelde randvoorwaarden
  4. is in staat om vanuit innoverend perspectief (onder begeleiding) verbeteringen te formuleren en uit te werken;
  5. is in staat een veranderkundige diagnose te maken om verbeteringen daadwerkelijk in de organisatie door te voeren
  6. kan in een gesprek een bedrijfskundig advies gestructureerd overbrengen, waarbij de student het ingenomen standpunt of advies met concrete, bedrijfskundige argumenten onderbouwt en weerstanden  van betrokkenen en belanghebbenden onderkent en opvangt
  7. heeft geleerd zelfstandig of met een teamlid een rapportage over de uitgevoerde werkzaamheden en de verkregen resultaten te schrijven en de inhoud hiervan aan de opdrachtgevers mondeling te presenteren met gebruik van relevante ICT-middelen
  8. kan de uitingsvormen en onderliggende dynamiek van een escalerend conflict herkennen en kan op beperkte schaal in een conflictsituatie bemiddelen met als doel om het conflict te de-escaleren en betrokkenen in gesprek te brengen.
  9. is in staat de tijdens de opdracht door het team gebruikte methoden, de uitvoering van de werkzaamheden en de verkregen resultaten te evalueren en verbeterpunten te identificeren.

Inhoud

In praktijkopdracht 2 analyseren studenten in een door hen gekozen bedrijf een managementvraagstuk op het gebied van operations management. Ze inventariseren en analyseren knelpunten, plaatsen die in een kader, maken een ontwerp en werken dit uit in een implementatieplan. De praktijkopdracht sluit aan bij de opdracht voor Operations Management. Onder Operations management wordt een bedrijfsproces geanalyseerd en verbeterd. In de praktijopdracht wordt een veranderkundige diagnose gemaakt en een plan voor implementatie uitgewerkt voor dit herontwerp. Fasering van het implementatieplan, besluitvorming en communicatie maken hier zeker deel van uit. Ook wordt de rol van een adviseur uitgewerkt en kunnen diverse interventies worden voorbereid gericht op ondersteuning, op het wegnemen van drempels en op het creƫren van commitment.

Tevens wordt een vraagstuk met een internationale dimensie voor de opdrachtgever uitgewerkt. Dit kan uitbreiding van de productie in een ander land zijn, het betreden van een nieuwe markt, een samenwerking met een buitenlandse partner, of nog anders. Het onderzoekskoppel onderzoekt de mogelijkheden, brengt de internationale context in kaart en komt met een goed onderbouwd en concreet advies.

Zowel het implementatieplan als het advies worden gepresenteerd aan de betrokken opdrachtgever en wordt door betrokkenen beoordeeld.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Bedrijfskunde