Vak: Productontwikkeling en projectmanagement-AL credits: 5

Vakcode
CELB16ALO7
Naam
Productontwikkeling en projectmanagement-AL
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
S.M. Feenstra
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Werkcollege
Toetsen
  • Productontwikkeling en projectmanagement - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Opleidingscompetenties:
  • KOERS BEPALEN; De CE’er zet de commerciële koers uit. Dit doet hij op basis van zijn visie, de kansen die hij in de markt ziet en het duurzame concurrentievoordeel van de organisatie waarin hij werkzaam is. Omdat hij niet in een vacuüm werkt is de CE’er een bruggenbouwer die zowel kennis als mensen verbindt.
  • WAARDE CREËREN ; De CE’er geeft invulling aan de commerciële koers door duurzame waarde te creëren voor zowel de klant, de organisatie en de maatschappij. Dit doet hij op basis van analyse van data en onderzoek, gericht op het meten van het daadwerkelijk gedrag van de klant. Hij weet deze analyse te vertalen naar een aanpak.
  • BUSINESS DEVELOPMENT; De CE’er ontwerpt in co-creatie met stakeholders onderscheidende en/of vernieuwende concepten en verdienmodellen voor de optimalisatie van waarde voor alle relevante stakeholders. Hij anticipeert op en/of initieert veranderingen en verkrijgt draagvlak van de stakeholders gedurende het ontwikkelproces.
  • REALISEREN; De CE’er realiseert vanuit het ontwikkelde concept een duurzaam commercieel (deel)product of dienst voor bestaande- en potentiele stakeholders. De CE’er draagt creatieve oplossingen aan, faciliteert (onderdelen van) het uitvoeringsproces toont doorzettingsvermogen en neemt (financiële) verantwoordelijkheid om samen met interne- en externe partijen tot het gewenste commerciële resultaat te komen. Tijdens de realisatie draagt hij zorg voor het commitment van stakeholders.
21st-century skills:
  • Creativiteit
  • Samenwerken
  • Initiatief
  • Doorzettingsvermogen
  • Aanpassingsvermogen
  • Communicatief
  • Verantwoordelijkheidsbesef
  • Commercieel bewustzijn
  • Leiderschap
  • Nieuwsgierigheid
  • Kritisch denken
Leeruitkomsten:
De student:
  • kan relevante vaktermen gebruiken;
  • kan de plaats van productontwikkeling in het marketingbeleid aangeven;
  • kan de fasen van productontwikkeling in eigen woorden weergeven;
  • kan voor zijn eigen bedrijf analyseren hoe het proces van productontwikkeling in zijn werk gaat;
  • kan conclusies trekken uit trends, uit meningen van klanten en van medewerkers;
  • kan onderzoekstechnieken voor het inventariseren van klantwensen toepassen;
  • kan vanuit deze informatie een nieuw product schetsen en het bijbehorende business-/ verdienmodel aangeven;
  • kan de resultaten van zijn onderzoek en zijn voorstellen naar voren brengen.

Inhoud

Niveau:
Inleidend

Inhoud:
De ontwikkeling van nieuwe producten is één van de vier manieren waarop een bedrijf zich kan ontwikkelen (naast het groeien in de huidige product/marktcombinatie; het aanboren van nieuwe markten en diversificatie). In dit vak gaan we in op het proces van productontwikkeling. Aan de hand van deelopdrachten geven de studenten aan hoe in hun bedrijf wordt gewerkt aan nieuwe producten, diensten en assortimenten. Daarbij komen fasen aan bod als inventariseren van de omgeving, kijken naar latente wensen van klanten, creatieve technieken, opstellen van business cases en maken van een plan van uitvoering.
 
In het vak wordt nauw samengewerkt met het vak "Projectmanagement".

Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op de blackboard site van CE-du of de blackboard course.

Instapvoorwaarden:
Propedeuse

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • School voor Marketing Management en Financieel Economisch Management