Vak: HRM credits: 2

Vakcode
CELB18HRM
Naam
HRM
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
2
Taal
Nederlands
Coördinator
M.A.C. Lensink
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Werkcollege
Toetsen
  • HRM - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Opleidingscompetenties:
  • WAARDE CREËREN ; De CE’er geeft invulling aan de commerciële koers door duurzame waarde te creëren voor zowel de klant, de organisatie en de maatschappij. Dit doet hij op basis van analyse van data en onderzoek, gericht op het meten van het daadwerkelijk gedrag van de klant. Hij weet deze analyse te vertalen naar een aanpak.
  • BUSINESS DEVELOPMENT; De CE’er ontwerpt in co-creatie met stakeholders onderscheidende en/of vernieuwende concepten en verdienmodellen voor de optimalisatie van waarde voor alle relevante stakeholders. Hij anticipeert op en/of initieert veranderingen en verkrijgt draagvlak van de stakeholders gedurende het ontwikkelproces.
21st-century skills:
  • Samenwerken
  • Aanpassingsvermogen
  • Communicatief
  • Verantwoordelijkheidsbesef
  • Commercieel bewustzijn
  • Leiderschap
  • Kritisch denken
Leeruitkomsten:
Na het volgen van de colleges HRM kan de student aantonen:
  • kennis te hebben van de plek van HRM binnen een organisatie;
  • kennis te hebben van de visie van een organisatie omtrent HRM en kan doelen en ken- en stuurgetallen weergeven, omtrent personeel binnen de organisatie;
  • dat hij weet welke rol een afdeling HRM vervult binnen een organisatie en welke samenwerking HRM heeft met het management.

Inhoud

Niveau:
Verdiepend

Inhoud:
Deze colleges geven inzicht in de basis van HRM activiteiten voor de manager. Veel afgestudeerde Commercieel Economen komen in een later stadium van hun carrière terecht in een leidinggevende functie.
De basis hiervan wordt in deze cursus aangeboden.
De geschiedenis van HRM wordt neergezet en verschillende HR werkterreinen worden behandeld, zoals Selectie, Prestatie, Beoordelen, Belonen en Ontwikkelen. Je zult kennis maken met namen van HRM goeroes als Ulrich en Paauwe, maar ook Michigan en Harvard modellen zullen worden behandeld en we gaan het hebben over gemotiveerde en betrokken werknemers.
Het centrale thema van deze cursus is HRM in de organisatiecontext.
Deze wordt o.a. bepaald door de geschiedenis van de organisatie en de organisatiecultuur, de visie van een organisatie omtrent HRM en hun toekomstbeeld. Het doel van deze cursus is het ontwikkelen van context-bewustzijn of in andere woorden “HR sensitiviteit”.
Deze cursus zal handvatten aanbieden, voor realistische HR vraagstukken in organisaties voor de (lijn)manager.

Studiemateriaal:
Geen. Je zult begeleid worden om in groepjes wetenschappelijke artikelen te zoeken in de hanzemediatheek over specifieke werkterreinen.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • School voor Marketing Management en Financieel Economisch Management