Vak: Management Control en Accountability credits: 4

Vakcode
CELH1MAC
Naam
Management Control en Accountability
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
4
Taal
Nederlands
Coördinator
G.C.M. Boekschoten
Werkvormen
  • Hoorcollege
Toetsen
  • Management Control en Accountability - Schriftelijk, organisatie tentamenbureau

Leeruitkomsten

Opleidingscompetenties:
  • KOERS BEPALEN; De CE’er zet de commerciële koers uit. Dit doet hij op basis van zijn visie, de kansen die hij in de markt ziet en het duurzame concurrentievoordeel van de organisatie waarin hij werkzaam is. Omdat hij niet in een vacuüm werkt is de CE’er een bruggenbouwer die zowel kennis als mensen verbindt.
  • WAARDE CREËREN ; De CE’er geeft invulling aan de commerciële koers door duurzame waarde te creëren voor zowel de klant, de organisatie en de maatschappij. Dit doet hij op basis van analyse van data en onderzoek, gericht op het meten van het daadwerkelijk gedrag van de klant. Hij weet deze analyse te vertalen naar een aanpak.
  • BUSINESS DEVELOPMENT; De CE’er ontwerpt in co-creatie met stakeholders onderscheidende en/of vernieuwende concepten en verdienmodellen voor de optimalisatie van waarde voor alle relevante stakeholders. Hij anticipeert op en/of initieert veranderingen en verkrijgt draagvlak van de stakeholders gedurende het ontwikkelproces.
  • REALISEREN; De CE’er realiseert vanuit het ontwikkelde concept een duurzaam commercieel (deel)product of dienst voor bestaande- en potentiele stakeholders. De CE’er draagt creatieve oplossingen aan, faciliteert (onderdelen van) het uitvoeringsproces toont doorzettingsvermogen en neemt (financiële) verantwoordelijkheid om samen met interne- en externe partijen tot het gewenste commerciële resultaat te komen. Tijdens de realisatie draagt hij zorg voor het commitment van stakeholders.
21st-century skills:
  • Creativiteit
  • Samenwerken
  • Initiatief
  • Doorzettingsvermogen
  • Aanpassingsvermogen
  • Communicatief
  • Verantwoordelijkheidsbesef
  • Commercieel bewustzijn
  • Leiderschap
  • Nieuwsgierigheid
  • Kritisch denken
Leeruitkomsten:
De student:
  • krijgt inzicht hoe de besturing van een grote onderneming vooral wordt bepaald door de factor leiderschap die op basis van een missie, visie en strategie de succesfactoren bepaalt en die ten uitvoer laat brengen;
  • krijgt een gevoel welke samenhang er is tussen de verschillende outputvormen van het management dashboard;
  • weet het gehele besturingstraject van Directie tot werkvloer (operationeel niveau) te doorgronden.

Inhoud

Niveau:
Verdiepend

Inhoud:
Management control is "het proces waarmee managers andere leden van de organisatie beïnvloeden om de strategie van de organisatie te implementeren”. De volgende aspecten zijn hierbij van belang:
  • beïnvloeden/sturen van gedrag;
  • van medewerkers;
  • in organisaties;
  • door managers;
  • met gebruikmaking van beheersingsinstrumentaria;
  • om gestelde doelen te halen.
Het Management Control Systeem vormen de methoden, instrumenten, procedures etc. om Management Control uit te voeren c.q. te onderhouden.

Dit onderdeel legt hiervoor de theoretische basis.

Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op de blackboard site van CE-du of de blackboard course.

 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • School voor Marketing Management en Financieel Economisch Management