Vak: Statistiek met SPSS credits: 4

Vakcode
CELH3STA
Naam
Statistiek met SPSS
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
4
Taal
Nederlands
Coördinator
R.H. Peeks
Werkvormen
  • Practicum / Training
  • Werkcollege
Toetsen
  • Statistiek met SPSS - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Opleidingscompetenties:
  • KOERS BEPALEN; De CE’er zet de commerciële koers uit. Dit doet hij op basis van zijn visie, de kansen die hij in de markt ziet en het duurzame concurrentievoordeel van de organisatie waarin hij werkzaam is. Omdat hij niet in een vacuüm werkt is de CE’er een bruggenbouwer die zowel kennis als mensen verbindt.
  • WAARDE CREËREN ; De CE’er geeft invulling aan de commerciële koers door duurzame waarde te creëren voor zowel de klant, de organisatie en de maatschappij. Dit doet hij op basis van analyse van data en onderzoek, gericht op het meten van het daadwerkelijk gedrag van de klant. Hij weet deze analyse te vertalen naar een aanpak.
  • BUSINESS DEVELOPMENT; De CE’er ontwerpt in co-creatie met stakeholders onderscheidende en/of vernieuwende concepten en verdienmodellen voor de optimalisatie van waarde voor alle relevante stakeholders. Hij anticipeert op en/of initieert veranderingen en verkrijgt draagvlak van de stakeholders gedurende het ontwikkelproces.
  • REALISEREN; De CE’er realiseert vanuit het ontwikkelde concept een duurzaam commercieel (deel)product of dienst voor bestaande- en potentiele stakeholders. De CE’er draagt creatieve oplossingen aan, faciliteert (onderdelen van) het uitvoeringsproces toont doorzettingsvermogen en neemt (financiële) verantwoordelijkheid om samen met interne- en externe partijen tot het gewenste commerciële resultaat te komen. Tijdens de realisatie draagt hij zorg voor het commitment van stakeholders.
21st-century skills:
  • Creativiteit
  • Samenwerken
  • Initiatief
  • Doorzettingsvermogen
  • Aanpassingsvermogen
  • Communicatief
  • Verantwoordelijkheidsbesef
  • Commercieel bewustzijn
  • Leiderschap
  • Nieuwsgierigheid
  • Kritisch denken
Leeruitkomsten:
De student:
  • kan een onderzoeksvraag formuleren vanuit een gegeven problematiek;
  • kent verschillende methoden voor kwalitatief en kwantitatief marktonderzoek;
  • kan een eenvoudig plan van aanpak voor een kwalitatief of kwantitatief onderzoek maken;
  • kan een kwantitatief onderzoek uitvoeren en de data verwerken m.b.v. een ICT toepassing;
  • kan een eenvoudige rapportage maken met statistische bewerkingen op beschrijvend niveau (grafieken, rechte uitdraai, kruistabellen).

Inhoud

Niveau:
Verdiepend
 
Inhoud:
Om een onderzoek statistisch op een juiste manier te verwerken wordt er in de beroepspraktijk vaak gebruik gemaakt van statistische technieken met behulp van een statistisch pakket.
De student leert met een statistisch pakket onderzoeksdata te verwerken, te interpreteren met statistische technieken en de resultaten grafisch te presenteren.
Een computer-practicum met een aansluitende opdracht maakt deel uit van deze module.
College onderwerpen:
  • Verdelingen
  • Beschrijvende statistiek
  • Toetsen
Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op de blackboard site van CE-du of de blackboard course.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • School voor Marketing Management en Financieel Economisch Management