Vak: Bedrijfscommunicatie Nederlands 5 credits: 2
- Vakcode
- CEVB19JCABCN5
- Naam
- Bedrijfscommunicatie Nederlands 5
- Studiejaar
- 2020-2021
- ECTS credits
- 2
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- W.A.M. van Schie
- Werkvormen
-
- Opdracht
- Werkcollege
- Toetsen
-
- Bedrijfscommunicatie Nederlands 5 - Overige toetsing
Leeruitkomsten
Opleidingscompetenties:
De student:
- REALISEREN; De CE’er realiseert vanuit het ontwikkelde concept een duurzaam commercieel (deel)product of dienst voor bestaande- en potentiele stakeholders. De CE’er draagt creatieve oplossingen aan, faciliteert (onderdelen van) het uitvoeringsproces toont doorzettingsvermogen en neemt (financiële) verantwoordelijkheid om samen met interne- en externe partijen tot het gewenste commerciële resultaat te komen. Tijdens de realisatie draagt hij zorg voor het commitment van stakeholders.
- Creativiteit
- Communicatief
- Commercieel bewustzijn
De student:
- kent de belangrijkste onderdelen van een reactie-brief, persona, briefing en Direct Mailing (DM);
- kan een doelgroepgerichte en overtuigen-de/wervende reactiebrief, persona en briefing schrijven en idem een DM opstellen, waarbij hij al-le onderdelen van de DM (verkoopbrief, folder, antwoordkaart en envelop) qua vorm en inhoud goed op elkaar laat aansluiten.
Inhoud
Niveau:
Verdiepend
Inhoud:
Veel bedrijven zoeken direct contact met potentiële en huidige klanten met een passend aanbod. Online en/of offline: via sms, e-mail, internet, Twitter, Facebook, radio, televisie, tijdschriften of een Direct Mailing per post. Allemaal zijn ze uit op een reactie. Hun acties zijn effectief als klanten een bestelling plaatsen, geïnteresseerden informatie aanvragen of zich inschrijven voor een nieuwsbrief, of als zakelijke prospects een afspraak willen maken voor een gesprek. Een Direct Mailing (DM) is voor de particuliere én de zakelijke markt een veelgebruikt instrument, dat zowel offline (DM per post) als online (e-mailing) is in te zetten.
Bij bedrijfscommunicatie bekwamen de studenten zich verder in het overtuigend, verleidelijk en doelgroepgericht schrijven. Studenten MSM schrijven een DM-campagne voor de zakelijke markt, studenten MCM schrijven voor de consumentenmarkt. Het schrijven van een effectieve DM-campagne sluit aan bij de Integrale Opdracht voor het project. De studenten voeren de schrijfopdrachten uit voor een niet-bestaand bedrijf, de Zernikebank. De casus is evenwel zeer realistisch. Klantgericht schrijven is hierbij cruciaal.
Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/CE of Hanze.nl/JCA of de blackboard course
Beoordeling:
Toetsing bestaat uit de beoordeling van het schrijfdossier met daarin alle opdrachten die in de werkcolleges aan bod zijn gekomen. De docent beoordeelt het schrijfdossier op volledigheid, het gebruik van correct Nederlands, overtuigingskracht en aantrekkelijkheid voor de doelgroep. Hiervoor is een beoordelingsformulier beschikbaar.
Bijzonderheden:
In vier schrijfpraktijkbijeenkomsten werken de studenten (in halve klassen) gericht aan hun schrijfvaardigheden aan de hand van schrijfopdrachten voor een schrijfdossier. In de werk-colleges maken de studenten een begin met de schrijfopdrachten, die ze vervolgens thuis afmaken en aan het schrijfdossier toevoegen. De schrijfopdrachten zijn zoveel mogelijk inhoudelijk relevant voor en sluiten aan bij de Integrale Opdracht van blok 6. De studenten leveren hun complete schrijfdossier aan bij de docent, die enkele opdrachten zal beoordelen voor het eindcijfer.
Verdiepend
Inhoud:
Veel bedrijven zoeken direct contact met potentiële en huidige klanten met een passend aanbod. Online en/of offline: via sms, e-mail, internet, Twitter, Facebook, radio, televisie, tijdschriften of een Direct Mailing per post. Allemaal zijn ze uit op een reactie. Hun acties zijn effectief als klanten een bestelling plaatsen, geïnteresseerden informatie aanvragen of zich inschrijven voor een nieuwsbrief, of als zakelijke prospects een afspraak willen maken voor een gesprek. Een Direct Mailing (DM) is voor de particuliere én de zakelijke markt een veelgebruikt instrument, dat zowel offline (DM per post) als online (e-mailing) is in te zetten.
Bij bedrijfscommunicatie bekwamen de studenten zich verder in het overtuigend, verleidelijk en doelgroepgericht schrijven. Studenten MSM schrijven een DM-campagne voor de zakelijke markt, studenten MCM schrijven voor de consumentenmarkt. Het schrijven van een effectieve DM-campagne sluit aan bij de Integrale Opdracht voor het project. De studenten voeren de schrijfopdrachten uit voor een niet-bestaand bedrijf, de Zernikebank. De casus is evenwel zeer realistisch. Klantgericht schrijven is hierbij cruciaal.
Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/CE of Hanze.nl/JCA of de blackboard course
Beoordeling:
Toetsing bestaat uit de beoordeling van het schrijfdossier met daarin alle opdrachten die in de werkcolleges aan bod zijn gekomen. De docent beoordeelt het schrijfdossier op volledigheid, het gebruik van correct Nederlands, overtuigingskracht en aantrekkelijkheid voor de doelgroep. Hiervoor is een beoordelingsformulier beschikbaar.
Bijzonderheden:
In vier schrijfpraktijkbijeenkomsten werken de studenten (in halve klassen) gericht aan hun schrijfvaardigheden aan de hand van schrijfopdrachten voor een schrijfdossier. In de werk-colleges maken de studenten een begin met de schrijfopdrachten, die ze vervolgens thuis afmaken en aan het schrijfdossier toevoegen. De schrijfopdrachten zijn zoveel mogelijk inhoudelijk relevant voor en sluiten aan bij de Integrale Opdracht van blok 6. De studenten leveren hun complete schrijfdossier aan bij de docent, die enkele opdrachten zal beoordelen voor het eindcijfer.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- School voor Marketing Management en Financieel Economisch Management