Vak: Consumentengedrag credits: 3

Vakcode
CEVB19JCACSG
Naam
Consumentengedrag
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
3
Taal
Nederlands
Coördinator
D.A. van Wieren
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Werkcollege
Toetsen
  • Consumentengedrag - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Opleidingscompetenties:
  • WAARDE CREËREN ; De CE’er geeft invulling aan de commerciële koers door duurzame waarde te creëren voor zowel de klant, de organisatie en de maatschappij. Dit doet hij op basis van analyse van data en onderzoek, gericht op het meten van het daadwerkelijk gedrag van de klant. Hij weet deze analyse te vertalen naar een aanpak.
21st-century skills:
  • Creativiteit
  • Samenwerken
  • Communicatief
  • Commercieel bewustzijn
  • Nieuwsgierigheid
Leeruitkomsten:
De student:
  • benoemt de verschillende begrippen uit de theorie van consumentengedrag
  • past de verschillende onderdelen van het vakgebied consumentengedrag toe in eenvou-dige marketingsituaties
  • kan aan de hand praktijkvoorbeelden verklaren wat het effect van referentiegroepen is op het gedrag van een consument
  • is in staat te beschrijven wat de invloed is op het gedrag van een consument als lid van de maatschappij (cultuur, sociale klasse, consumptie-maatschappij, internet) en kan hier voorbeelden van noemen
  • kan de verschillende elementen be-noemen die van invloed zijn op het gedrag van de consument als individu (persoonlijkheid, levensstijl, motivatie, waarden) en kan uitleggen wat het ef-fect van die elementen zijn op gedrag.
  • is in staat om de behandelde leertheo-rieën te beschrijven, uit te leggen en toe te passen op marketingsituaties
  • is in staat om een inspirerende, leerza-me workshop te verzorgen over een actueel on-derwerp op het gebied van consumentengedrag

Inhoud

Niveau:
verdiepend

Inhoud:
Het gedrag van consumenten staat bj dit vak centraal. Marketeers beïnvloeden het gedrag van de consument. 
Wat beweegt de consument als individu, als lid van een groep en als lid van de maatschappij? Hoe komt zijn/haar keuze tot stand? 
Daarnaast worden er in groepen workshops georganiseerd door de studenten over een fascinerend thema op het gebied van consumentengedrag.
De inhoud van het programma is ondersteunend voor het project blok 5 CE

Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/JCA of de blackboard course.
 

 

School(s)

  • School voor Marketing Management en Financieel Economisch Management