Vak: Communicatiekunde en Onderzoek 2 credits: 5
- Vakcode
- COVB15CSC2
- Naam
- Communicatiekunde en Onderzoek 2
- Studiejaar
- 2020-2021
- ECTS credits
- 5
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- R. van der Heiden
- Werkvormen
-
- Hoorcollege
- Werkcollege
- Toetsen
-
- Communicatiekunde en Onderzoek 2 - Computer, organisatie tentamenbureau
Leeruitkomsten
De volgende competentie wordt op niveau 2 ontwikkeld:
3. Analyseren en onderzoeken
3.3 De student past theorie en veelgebruikte beroepsmethoden toe ten behoeve van het vaststellen van oplossingen of communicatie-interventies voor organisaties
De leerdoelen die hierbij aansluiten zijn de volgende:
1. De junior communicatieprofessional legt relevante begrippen uit de interne communicatie en organisatiekunde uit;
2. De junior communicatieprofessional past relevante begrippen uit de interne communicatie en organisatiekunde toe op communicatieve organisaties;
3. De junior communicatieprofessional maakt voor een communicatievraagstuk bruikbare opzet voor een kwalitatief onderzoek;
4. De junior communicatieprofessional past analysetechnieken toe op kwalitatieve onderzoeksgegevens.
Inhoud
De student moet daarom de belangrijkste politieke, technologische, sociale en economische ontwikkelingen uit de samenleving kennen, duiden en vertalen in wat voor de opdrachtgever relevant is. Begrijpen waarom welke maatschappelijke van invloed zouden kunnen zijn op de koers van de organisatie.
De student verwerft kennis en inzicht in het communicatieproces van organisaties. De student leert om veranderingen te analyseren aan de hand van communicatie concepten (missie, visie. organisatie- identiteit, reputatie en imago). De student verwerft kennis en inzicht in de theorieën van organisatiekunde en past de verworven inzichten toe aan de hand van cases.
Daarnaast verwerft de student kennis op het gebied van kwalitatief onderzoek aan de hand van interviews en focusgroep. De student is in staat om problemen bij veranderingen en de rol van communicatie vast te stellen en relevante onderzoeksvragen te formuleren.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Instituut voor Communicatie, Media & IT