Vak: Project Verandercommunicatie credits: 4
- Vakcode
- COVB16INT1
- Naam
- Project Verandercommunicatie
- Studiejaar
- 2020-2021
- ECTS credits
- 4
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- R. van der Heiden
- Werkvormen
-
- Opdracht
- Projectonderwijs
- Toetsen
-
- Verandercommunicatie - HRM - Overige toetsing
- Verandercommunicatie - Product - Overige toetsing
Leeruitkomsten
De student ontwikkelt de volgende competenties op niveau 2:
1. Internationaal en intercultureel communiceren
1.1 De student leert en werkt in een internationale omgeving met internationale stakeholders.
1.2 De student is zich bewust van verschillende (organisatie) culturen en communicatiestijlen en past zijn professionele gedrag hierop aan.
2. Ondernemendheid
2.1 De student toont zijn ondernemendheid door een proactieve houding, ‘out of the box’ denken, bouwen en onderhouden van zakelijke (internationale netwerken) en het zelfstandig en in netwerkverband vertalen van ideeën naar innovatieve communicatieproducten op basis van doelgroepbehoeften en trends.
4. Adviseren en verbinden
4.1 De student geeft onderbouwde adviezen over communicatiebeleid en communicatiemiddelen aan de organisatie danwel opdrachtgever en draagt hiermee concreet bij aan de organisatiedoelstellingen, rekening houdend met budget, belangen en verwachtingen van relevante stakeholders.
4.2 De student presenteert advies op overtuigende wijze en legt verantwoording af over de resultaten van het advies.
5. Plannen en organiseren
5.1 De student maakt een realistische planning voor een communicatieproject haalbaar qua tijd, financiën en bemensing en overeenkomstig de wensen van de opdrachtgever.
6. Creëren en realiseren
6.1 De student creëert concepten voor mediaproducten en realiseert mediaproducten en betrekt stakeholders actief.
6.2 De student realiseert content en media conform de wensen van de opdrachtgever.
6.3 De student verantwoordt de keuze voor content en media.
7. Ontwikkelen en reflecteren
7.1 De student heeft inzicht in de eigen persoonlijke (Bildung) en professionele ontwikkeling (normen en waarden) door feedback en reflectie en is zich bewust van eigen professioneel handelen en de impact hiervan op anderen.
7.2 De student is zich bewust van de ethische aspecten van het communicatieberoep en van de context waarin hij opereert, is hierop aanspreekbaar en spreekt anderen op hun handelen aan
De leerdoelen die hierbij aansluiten zijn de volgende:
1. De junior communicatieprofessional ontwerpt communicatiebeleid t.b.v. de internationaliseringsstrategie van een organisatie/bedrijf;
2. De junior communicatieprofessional plant, organiseert en faciliteert interactie ter ondersteuning van de internationaliseringsdoelstelling;
3. De junior communicatieprofessional komt zelfstandig tot innovatieve oplossingen;
4. De junior communicatieprofessional reflecteert op zijn rol als facilitator in communicatie, hij benoemt zijn eigen persoonlijke effectiviteit in internationale communicatie in relatie tot samenwerking met anderen, hij onderscheidt zijn eigen unieke waarde en maakt onderbouwde keuzes voor zijn leerbehoefte als internationale ondernemer in communicatie.
Inhoud
Vrijwel elke verandering is gebaat bij een communicatiebeleid/communicatieplan. Zo’n plan maakt duidelijk wie, wat, waar en hoe de communicatie gaat verlopen. Aan de hand van het plan maak de student aan de opdrachtgever duidelijk wat de student voor ogen heeft met communicatie. De student laat zien dat hij visie en overzicht heeft en planmatig te werk kan gaan.
Een communicatieplan is een groeidocument: verandertrajecten lopen niet van a naar b. Bovendien moet er ruimte zijn om communicatie-interventies bij te stellen of te komen tot nieuwe interventies, als de situatie verandert.
De communicatietoolkit is een belangrijk onderdeel van het plan. De student geeft passende aanbevelingen over het gebruik en de inzet van communicatie. De student selecteert communicatiemiddelen, kiest passende thema’s en formuleert kernboodschappen. De student creëert win-win situaties tussen de organisatie en haar stakeholders en draagt bij aan de ambities van de veranderende organisatie. Hij heeft hierbij de rol van facilitator.
Creativiteit en kennis van welke communicatie werkt en waarom, staan centraal. De student onderbouwt de inzet van communicatie met professionele argumenten (systematisch, doordacht en deskundig).
HRM
Aan het eind van het project blikt de student terug op zijn rol als facilitator in communicatie, hij reflecteert op zijn samenwerking met anderen, brengt zijn leerbehoefte als internationale communicatie professional in kaart en als consultant in communicatie maakt hij zijn eigen unieke waarde zichtbaar.
LET OP: toelating is alleen mogelijk met een voldoende afronding van het project van blok 2.3
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Instituut voor Communicatie, Media & IT