Vak: Artistiek Onderzoek semester 5 credits: 6
- Vakcode
- DBVB18ARO5
- Naam
- Artistiek Onderzoek semester 5
- Studiejaar
- 2020-2021
- ECTS credits
- 6
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- S.A.M. Maring
- Werkvormen
-
- Opdracht
- Toetsen
-
- TOETS-01 - Werkbespreking
Leeruitkomsten
Proces
Product
- De student produceert beeldend werk overeenkomstig het aantal studiepunten dat daarvoor is opgenomen.
- De student werkt op de gegeven tijden op Minerva, daarbuiten op een zelf georganiseerde werkplek.
- De student past de Toolkit Maken correct toe en legt verbanden tussen de daarin opgenomen gebieden
- De begeleidingsgesprekken zijn verwerkt in processtappen.
- De student kan zijn/haar ontwikkeling toelichten.
- De student gebruikt het beeldprofiel in het artistieke proces en kan de keuzes daarin beargumenteren (context in Toolkit).
- En plaatst de eigen verrichtingen in die context
- De student houdt een procesboek bij.
Product
- De student is in staat om in het beeld een eigen handschrift te ontwikkelen
- Het werk toont focus op de professionele beeldende kunst/ vormgeving
- De student maakt een presentatie voor de werkbespreking waarin mogelijke verbanden en artistieke koers zichtbaar zijn .
- De student leidt zelf de evaluatie in.
Inhoud
Hoofddomein:
Eigen beeldend proces, breed onderzoek, verdieping in techniek.
Coaching door 2 docenten vaarvan1 vakdocent met een opdracht, en regelmatig door een medestudent, gebaseerd op Toolkit Maken.
Student start vanuit het werk van artistiek onderzoek jaar 2 en een vakopdracht.
Tijdens de “dunne lijn” produceert de student in beginsel onder de les op Minerva.
Student oefent regelmatig coaching op andere studenten
Onderwerpen:
Beeldend onderzoek: context, fascinatie, onderwerp ,bronnen, concept, relatie met
andere kunstenaars, voorkeur, idee, research, keuze/selectie, beeldproductie.
Beeldprofiel.
Begrippen:
Vorm, inhoud, functie, functionaliteit, betekenis, transfer, medium, materiaal, handeling.
Materiaal/techniek:
Materiaalonderzoek en toepassing volgt uit individuele keuzes in relatie tot inhoud.
Student werkt zoveel mogelijk in de werkplaatsen en/of studio’s.
Opdrachten:
Doorstart eigen artistiek onderzoek van jaar 2.
Doorstart van research.
Doorstart Beeldprofiel.
Opstart van de vakopdracht.
Coaching gesprekken over beeldend onderzoek.
Eigen beeldend proces, breed onderzoek, verdieping in techniek.
Coaching door 2 docenten vaarvan1 vakdocent met een opdracht, en regelmatig door een medestudent, gebaseerd op Toolkit Maken.
Student start vanuit het werk van artistiek onderzoek jaar 2 en een vakopdracht.
Tijdens de “dunne lijn” produceert de student in beginsel onder de les op Minerva.
Student oefent regelmatig coaching op andere studenten
Onderwerpen:
Beeldend onderzoek: context, fascinatie, onderwerp ,bronnen, concept, relatie met
andere kunstenaars, voorkeur, idee, research, keuze/selectie, beeldproductie.
Beeldprofiel.
Begrippen:
Vorm, inhoud, functie, functionaliteit, betekenis, transfer, medium, materiaal, handeling.
Materiaal/techniek:
Materiaalonderzoek en toepassing volgt uit individuele keuzes in relatie tot inhoud.
Student werkt zoveel mogelijk in de werkplaatsen en/of studio’s.
Opdrachten:
Doorstart eigen artistiek onderzoek van jaar 2.
Doorstart van research.
Doorstart Beeldprofiel.
Opstart van de vakopdracht.
Coaching gesprekken over beeldend onderzoek.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Academie Minerva