Vak: 3D credits: 4

Vakcode
DBVB18DDD1
Naam
3D
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
4
Taal
Nederlands
Coördinator
S.A.M. Maring
Werkvormen
  • Opdracht
Toetsen
  • 3D - Werkbespreking

Leeruitkomsten

Proces
  • De student produceert beeldend werk overeenkomstig het aantal studiepunten dat daarvoor is opgenomen (1.1, 1.2, 5.6)
  • De student verricht artistiek onderzoek waarbij  in blok 3 vanuit constructieve-  en persoonlijke aspecten een voorwerp wordt gekozen en getransformeerd tot sculptuur  (1.1, 1.2, 1.4, 3.2, 4.1  5.1, 5.2, 5.6)
  • en in blok 4 vanuit eigen onderwerp sculptuur ontstaat (1.1, 1.2, 1.4, 3.2, 4.1, 5.1, 5.2  5.6)
  • De student past de Toolkit Maken correct toe en legt verbanden tussen de daarin opgenomen gebieden (1.1, 1.2, 1.4, 3.2, 4.1, 5.1, 5.2, 5.6)
  • De student vindt gelegenheid om de werkplaatsen van Minerva te gebruiken en te benutten (1.2, 5.6)
  • De student gebruikt werkboek/oriëntatiebord en beeldprofiel en kan gemaakte keuzes daarin beargumenteren (1.1, 1.2, 1.4, 3.2, 4.1, 5.1, 5.2, 5.6)
  • De begeleidingsgesprekken zijn verwerkt in processtappen (3.2, 4.1, 5.1, 5.2, 5.6)
  • De student kan zijn/haar ontwikkeling toelichten (1.4, 3.2, 5.1, 5.6)
 
Product
  • De student is in staat om in het beeld een eigen kijk- en of handschrift te ontwikkelen (1.1, 1.4, 5.6)
  • Het werk toont focus op de professionele beeldende kunst/vormgeving (1.1, 1.2, 1.4, 3.2,  4.1, 5.1, 5.2, 5.6)
  • De student maakt een presentatie voor de werkbespreking waarin mogelijke verbanden en artistieke koers zichtbaar zijn (1.2, 1.4, 5.1, 5.6)
  • De student leidt zelf de evaluatie in (1.4, 3.2, 5.1)
  • De student kan de uitkomst van blok 3 in relatie brengen met een plek en de situatie presenteren (1.2, 1.4, 3.2, 5.1, 5.6)
  • De student kent het begrip performance en kan dat medium inzetten als verwerking van studies naar eigen onderwerp (1.1, 1.2, 1.4, 5.1, 5.2, 5.6)
  • De student zorgt voor verslaglegging van de bespreking (1.4, 5.1, 5.6)

Inhoud

Hoofddomein: Waarneming, fantasie, idee en concept (Stoel en Eigen Ontwerp)
 
Onderwerpen:   
Oefening, experiment, verzamelen, ordenen fascinatie, research, oriëntatiebord, relatie: vorm-idee-concept, ontwikkelen, ik en de kijker, ruimtelijk object, reflecteren, deformeren, transformeren, werkboek bijhouden, werkplaats, werk van kunstenaars, beeldproductie.
Voorstudie, werken met locatie, fantasie- en idee objecten vanuit waarneming, toe eigenen, performance, toepassing van voorgaande.
 
Begrippen
Vorm, associatie, betekenis, keuze, communicatie, plek, context, maat, schaal, kijken, schetsen, abstraheren, stileren, toepassen begrippen uit vorige blokken, materiaalkeuze, huid, kleur, balans, transfer, performance.

Materialen/ technieken:  
Klei en boetseren, restmateriaal/ constructieve techniek bij oefeningen.
Materiaal, kleur, etc. volgt uit individuele keuze, in relatie tot inhoud.
Student werkt zo veel mogelijk in de werkplaatsen.
 
Opdrachten:   
Gezamenlijke oefeningen in ideevorming (verzamelen, ordenen, keuze)
Individueel onderwerp: research en schetsen vanuit fascinatie
Idee, conceptontwikkeling, uitvoering.
Met ondersteuning van dvd’s + catalogi van kunstenaars/vormgevers.
2D + 3D voorstudies + foto’s van kinderboerderij
Thuisopdrachten stileren.
Vertalingen vanuit ideeën naar materiaal, vorm, kleur, etc.    

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie Minerva