Vak: Examen Beroep: afstudeerproject onderdeel verslag en begeleidingstraject credits: 16

Vakcode
DBVB18EXB1
Naam
Examen Beroep: afstudeerproject onderdeel verslag en begeleidingstraject
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
16
Taal
Nederlands
Coördinator
S.A.M. Maring
Werkvormen
  • Afstudeeropdracht
Toetsen
  • Examen Beroep - Eindgesprek

Leeruitkomsten

Verslag en beroepsproduct
  • De student heeft in de probleemanalyse een heldere beschrijving gegeven van de problematiek op de stageplek.
  • De student geeft een beschrijving van de onderzoeksopzet die geleid heeft tot een beroepsproduct
  • De student geeft een beschrijving van welke actuele bronnen en best practices (van professioneel niveau) zijn gebruikt en heeft aangegeven in welke mate deze toepasselijk zijn.
  • De student relateert kernbegrippen uit het onderzoeksgebied aan een groter theoretisch kader.
  • De student kan aangeven welke actuele maatschappelijke ontwikkelingen (beleid/ politiek/visie) van invloed zijn op de onderzoekslocatie.
  • De student kan keuzes die ten grondslag liggen aan het beroepsproduct beargumenteren.
  • De student houdt rekening met  belevingswereld  en/of leervermogen van de doelgroep.
  • De student heeft de opzet van de test van het beroepsproduct helder beschreven.
  • De student geeft een heldere beschrijving van de uitkomsten van de test, waarbij hij uitspraken doet ten aanzien van doelmatigheid, oplossend gehalte en bruikbaarheid.
  • De student kan in de conclusie van het onderzoek aangeven in welke mate de hoofdvraag is beantwoord c.q. het probleem is opgelost.
Begeleidingstraject
  • De student heeft zelfstandig het praktijkonderzoek in de beroepspraktijk uitgevoerd.
  • De student gaat goed om met feedback.
  • De student gaat flexibel om met verantwoordelijkheden.
  • De student werkt op een coöperatieve wijze samen.
  • De student reflecteert professioneel op zichzelf.

Inhoud

De student ontwikkelt vanuit de rol van de educator en/of kunstenaar en/of onderzoeker grotendeels zelfstandig een beroepsproduct en kan met zelf ontwikkeld(e) instrument(en) de effectiviteit van dit product in de praktijk toetsen op doelmatigheid.
Studenten leren hoe ze in het kunsteducatieve werkveld een bijdrage kunnen leveren aan specifieke onderwijsmomenten en situaties. Dit doen ze in de vorm van praktijkgericht onderzoek (afstudeerproject)  binnen de afstudeerfase. De nadruk ligt op het signaleren van een probleem in het werkveld (binnen- en/of buitenschools), om vervolgens een beroepsproduct te ontwerpen dat tot doel heeft het veranderen/verbeteren van de specifieke situatie. De beroepsproducten leveren een bijdrage aan een specifieke beroepssituaties en dienen een ‘antwoord’ te geven op specifieke problemen. Een beroepsproduct kan een instrument, een project, een lessencyclus, een leerlijn, een museumrondleiding enz. zijn. Het beroepsproduct is een van de opbrengsten van het onderzoek naast een verslag en werkervaring.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie Minerva