Vak: Bovenbouwstage en projecten credits: 5

Vakcode
DBVB20BST1
Naam
Bovenbouwstage en projecten
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
S.A.M. Maring
Werkvormen
  • Intervisie
Toetsen
  • Projecten - Verslag
  • Stage - Stage

Leeruitkomsten

Je laat zien hoe je eigen maakproces werkt en kan deze helder vertalen naar concreet lesmateriaal.
Je hebt concrete, relevante en haalbare doelen m.b.t. reflectie geformuleerd  die betrekking hebben op de kunstzinnige ontwikkeling.
Jouw lesmateriaal brengt het artistieke leerproces op gang waarbij een leerling veel mogelijkheden en keuzes heeft tijdens het maakproces.
Je hebt hedendaagse kunstenaars in relatie tot maatschappelijke onderwerpen gebruikt in het ontwerp van lesmateriaal.
Je houdt in je lesontwerp rekening met de uitgangspositie/ voorkennis van de leerlingen.
Je kan op grond van DIM en Mayer een activerende les ontwerpen.
Je hebt vanuit een actueel onderwerp een opdracht ontworpen waardoor leerlingen meer begrip krijgen over het onderwerp. 
Je hebt het werk van kunstenaars na 2000 gebruikt als inspiratiebron voor een les ontwerp en komen goed tot hun recht.
Je wisselt goed af in je ontwerp tussen receptie (bronnen, theorie), productie (onderzoek, praktijkopdrachten) en reflectie (op het eigen werk en dat van anderen).
Je laat zien dat je rekening houdt met verschillen en maakt een goede gedifferentieerde les.
Je hebt concrete en haalbare doelen geformuleerd in je lesontwerpen.
Je begrijpt de Taxonomie van Bloom en kunt op grond daarvan vragen en een beoordelingsmodel construeren.
Je hebt het werk van een hedendaagse kunstenaars navolgbaar in relatie gebracht tot andere cultuurperiodes.
Je hebt het proces van stagelopen goed aangepakt, helder gecommuniceerd en op een prettige manier samengewerkt met de instelling.
Je hebt een visie op de bovenbouw examenvakken ontwikkeld, en beschrijft hoe deze visie terug komt in de eigen lessen.
Je begrijpt de complexiteit van het keuzeprobleem binnen ckv en beschrijft dat in een paper en hebt de bronnen juist toegepast.

Inhoud

Je werkt tijdens de bovenbouwstage aan vier beroepsproducten, deze zijn voorbereidend op werkveldervaringen.
1. Een praktische opdracht voor de bovenbouw van het VO/of voor het 3 of 4de jaar van het MBO.
2. Theorie lessen voor KA, KUG, CKV
3. Een paper van waarin je de positie die kunst en cultuurvakken.
4. Een paper over de problematiek van het vak CKV.
 
Op de stage locatie ben je bezig met uitvoerende werkzaamheden die binnen de school in de bovenbouw van het Voortgezet onderwijs plaats vinden. Hierbij valt te denken aan het opzetten en uitvoeren van lessen en het meedraaien in projecten, studiedagen, vergaderingen enz.
September: student neemt contact op met de stageschool, je mag zo snel mogelijk starten. 
November: Stage bezoek. De bedoeling van het bezoek is niet perse lesobservatie door iemand van Minerva, eerder een gesprek over hoe de stage verloopt. Wanneer nodig/gewenst is een lesobservatie natuurlijk een mogelijkheid.
Januari: Afronding van de stage. De student kan/mag nog doorgaan met bijvoorbeeld 1 klas.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie Minerva