Vak: Kunstgeschiedenis / Kunstbeschouwing 1 credits: 5

Vakcode
DBVB20KUG1
Naam
Kunstgeschiedenis / Kunstbeschouwing 1
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
S.A.M. Maring
Werkvormen
  • Hoorcollege
Toetsen
  • Kunstbeschouwing - Opdracht
  • Kunstgeschiedenis blok 1 - Schriftelijk, eigen organisatie
  • Kunstgeschiedenis blok 2 - Schriftelijk, eigen organisatie

Leeruitkomsten

Kunstgeschiedenis blok 1:
  • De student kan relevante informatie verzamelen uit bronnen
  • De student kan het informatiegehalte van verschillende bronnen vergelijken en kritisch wegen
  • De student kan gevonden informatie integreren in een beeld/tekst combinatie die een exemplarisch beeld op toegankelijke wijze in een cultuurhistorische context plaatst
  • De student kan relaties leggen tussen oude cultuurperiodes en actuele beeldcultuur
 
Kunstgeschiedenis blok 2:
  • De student kan kunsthistorische bronnen bestuderen en daaruit belangrijke informatie verwerken/onthouden (n.a.v. uitgereikte onderzoeksvragen)
  • De student kan de verschijningsvorm van een stijl relateren aan de achterliggende levensovertuiging en beeldopvatting van de betreffende cultuur.
  • de student kan kunstwerken uit verschillende disciplines  relateren aan eenzelfde cultuurhistorische achtergrond
  • De student kan ontwikkelingen binnen een discipline benoemen aan de hand van exemplarische beelden
 
Kunstbeschouwing:
  • De student kan bij de belangrijke vakdidactische stromingen  kunsteducatie verschillen in benadering van kunst en kunstbeschouwen herkennen benoemen
  • De student kan bronnen m.b.t. waarneming en kunsteducatie samenvatten  en verwerken

Inhoud

Kunstgeschiedenis blok 1:
Klassieke oudheid
  • Overgang mythisch naar ontologisch denken (v. Peursen)
  • Ontstaan kunst en filosofie (Plato - Aristoteles)
  • De relatie tussen goden en mensen
  • De status van de kunstenaar
  • Functies van beelden in Griekse cultuur
  • Idealisering van de menselijke gestalte- proportieleer (Pythagoras)
  • Griekse bouwkunst
  • Het begrip ‘klassiek’
  • ‘Klassieke cultuur’ als basis voor Westerse identiteit
  • Actualisering: status van en omgang met Klassieke cultuur in actualiteit van kunst en      massamedia
Beelden uit actuele cultuur (architectuur-massamedia) vormen de basis voor een inventarisatie van aanwezige kennis en vragen m.b.t. klassieke cultuur.
 
Kennismaking onderzoeksvaardigheden en informatievaardigheden.
Onderzoek naar Klassiek Griekse cultuur. Verdiepend onderzoek naar 1 exemplarische sculptuur.
Onderzoeksverslag: deels in beelden (onderzocht beeld in relevante context van stijlontwikkeling en Griekse beeldcultuur) deels tekstueel vanuit onderzoek in kunsthistorische bronnen.
 
Kunstgeschiedenis blok 2:
De middeleeuwen
  • Samenleving politiek/economisch: feodalisme, vorming monarchieën, positie Paus
  • Christelijke religie en beeldcultuur
               -  Esthetica: Plotinus, Augustinus Abt Suger
               -  Scholastiek: realisme - nominalisme
               -  Icoon en iconoclasme
               -  Architectuur: Romaans, Gothische kathedraal
               -  Belangrijke christelijke motieven, o.a. Laatste oordeel
  • Actualisering: de Middeleeuwen als inspiratiebron vanaf 19 eeuw tot hedendaagse beeldcultuur
Beelden uit de directe omgeving (Middeleeuwse kerken) en uit actualiteit van massamedia (Gothic subcultuur) vormen de aanleiding tot vragen over de christelijke roots in de identiteit van de Westerse cultuur. In hoorcolleges worden exemplarische beelden in hun historische context besproken.
 
Kunstbeschouwing:
  • Relatie tussen productie en reflectie in beeldend proces
  • Didactische toepassing van kunstbeschouwing: visies op doel kunsteducatie bepalen doelstellingen  kunstbeschouwing. De belangrijke historische vakdidactische stromingen verschillen in hun benadering van kunstbeschouwing
  • Theorievorming over waarneming als onderbouwing voor lesontwerp in kunsteducatie
In verslag:
  • samenvatting van verschillen in kunstbeschouwelijke benaderingen van de belangrijke vakdidactische stromingen
  • samenvatting tekst over waarneming
  • toepassing Gestalt-categorieën op kunstwerk
  • ontwerp PowerPoint ‘waarneming ‘als introductie op les kunsteducatie
 
Leerinhouden bij Kunstbeschouwing worden geïntegreerd in de praktijkvakken.
Van de student wordt verwacht dat de evaluatie in het portfolio wordt vastgelegd. Portfolio wordt door de tutor begeleid.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie Minerva