Vak: Kunstgeschiedenis / Kunstbeschouwing 2 credits: 5

Vakcode
DBVB20KUG2
Naam
Kunstgeschiedenis / Kunstbeschouwing 2
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
S.A.M. Maring
Werkvormen
  • Hoorcollege
Toetsen
  • Kunstbeschouwing - Opdracht
  • Kunstgeschiedenis blok 1 - Schriftelijk, eigen organisatie
  • Kunstgeschiedenis blok 2 - Schriftelijk, eigen organisatie

Leeruitkomsten

Kunstgeschiedenis blok 1:
  • De student kan een actueel thema in de hedendaagse cultuur – natuur of identiteit of thema n.a.v. eigen beeldend werk -  toegankelijk maken voor leerlingen bovenbouw Voortgezet onderwijs in een PowerPoint waarin kunst en uitingen uit massacultuur gemixt worden.
  • De student kent de structuur van het vak CKV en kan actuele artikelen over kunsteducatie verwerken in een artikel waaruit een visie op dat vak blijkt
  • De student kent de kaders van het vak CKV en kan een PowerPoint ontwerpen binnen de doelstellingen van dat vak: beleving centraal
  • De student kan culturele activiteiten selecteren die passen binnen de gekozen thematiek
  • De student kan verwerkingsvormen ontwerpen die PowerPoint en culturele activiteiten zinvol verbinden
Kunstgeschiedenis blok 2:
  • De student kent kernbegrippen semiotiek en kan deze inzetten bij de analyse  van een cultuuruiting uit fotografie, film, video of tv.
  • De student herkent betekenisconstructie in media-uitingen en kan dit inzicht didactisch verwerken in  een introducerende PowerPoint bij een les(senreeks) Kunst Beeldend voor leerlingen van het Voortgezet onderwijs
  • De student gebruikt de exameneindtermen van Kunst Beeldend, om een lessencyclus te
  • Mediacultuur te ontwerpen.
  • De student heeft concrete, relevante en haalbare doelen geformuleerd
  • De student heeft de website van Mediacultuur geanalyseerd en gebruikt voor het ontwerp van de lessencyclus Mediacultuur.
Kunstbeschouwing:
volgt

Inhoud

Kunstgeschiedenis blok 1:
Dit semester worden leerinhouden van de vakken vakdidactiek en kunstgeschiedenis/ kunstbeschouwing geïntegreerd.
Bij kunstgeschiedenis staat het Kunst Algemeen subdomein ‘ massacultuur 2 helft 20 eeuw’ centraal.
Rond thema’s natuur en identiteit worden  stromingen 2 helft 20 eeuw behandeld die in jaar 1 buiten beschouwing bleven. Andere aandachtspunten zijn de relatie tussen uitingen van beeldende kunst en andere disciplines evenals het verdwijnen van de grens tussen Hoge Kunst en ‘ lage’ massacultuur.
Daarbij vormen de invalshoeken Kunst Algemeen de bruggen om relaties te leggen tussen uitingen uit verschillende disciplines.
Hoorcolleges, in samenhang met lessen didactiek van de kunstbeschouwing waarin de student een artikel schrijft m.b.t. het vak CKV en een lessencyclus ontwerpt in het kader van het vak Kunst Algemeen.
Kunstgeschiedenis blok 2:
In dit blok staan kunst- en cultuuruitingen uit 20 eeuw centraal : ontwikkelingen in foto. film. video, tv. Analyseschema’s voor reflectie op ‘media’ wordt behandeld (semiotiek).
De student ontwerpt een reflectieve introductie bij de les(sen) Kunst Beeldend die bij vakdidactiek worden ontworpen. Hierin wordt een analyseschema voor reflectie op ‘media’  verwerkt.
Kunstbeschouwing:
volgt

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie Minerva