Vak: Onderwijsfilosofie en onderzoek credits: 5

Vakcode
DBVB20OFO1
Naam
Onderwijsfilosofie en onderzoek
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
S.A.M. Maring
Werkvormen
  • Opdracht
Toetsen
  • Onderwijsfilosofie en onderzoek - Schriftelijk, eigen organisatie

Leeruitkomsten

Thema 1: Denken over onderwijs
De student kan:
  • In samenspraak met anderen komen tot een gezamenlijke visie op goed onderwijs vanuit een pedagogisch en een sociologisch gezichtspunt;
  • Deze visie onderbouwen met uit literatuur ondersteunde argumenten;
  • Deze visie koppelen aan handelen in de beroepspraktijk;
  • Bovengenoemde visie zowel mondeling als schriftelijk helder en overtuigend tot uitdrukking brengen;
  • Samenlevingsverschijnselen zoals cultuur, sociale ongelijkheid en sociale verandering en de werking daarvan binnen onderwijs en onderwijsinstituties analyseren en de opbrengsten meenemen in zijn of haar visie; 
  • In de visie aantonen zich bewust te zijn van de uiteenlopende gedachtegangen die ten grondslag kunnen liggen aan pedagogisch handelen.
  • Verschillende standpunten over een actueel pedagogisch of sociologisch onderwijsthema in overweging nemen en op basis daarvan komen tot een gefundeerde mening.
 
Thema 2: Onderwijskunde en onderzoek
De student kan
  • Vanuit de beschreven visie een onderzoekbare onderzoekskwestie en bijbehorende hoofdvraag formuleren en verhelderen aan de hand van actuele ontwikkelingen in het onderwijs;
  • Literatuur inzetten om ideeën op te doen voor onderwerp van het praktijkonderzoek en als onderbouwing en verheldering van de onderzoekskwestie;
  • Voor het forum van studiegenoten zijn onderbouwde onderzoekskwestie helder uiteenzetten en schriftelijk samenvatten; 
  • Zijn onderzoekskwestie tussentijds verbeteren en na afloop kritisch bespreken op basis van ontvangen feedback;
  • Met bovengenoemde activiteiten aantonen dat hij/zij beschikt over een onderzoekende houding, als basis voor het afstuderen.

Inhoud

In het eerste semester van jaar drie loop je een bovenbouwstage. Na twee jaar vanuit verschillende beroepsvoorbereidende perspectieven het vakgebied en de bijbehorende activiteiten te hebben verkend, staat dit semester in het teken van het verwerven van een (gezamenlijke) visie op dat vakgebied en het opzetten van een onderzoek in het verlengde van die visie. Die tweedeling is terug te zien in respectievelijk blok 1 en blok 2 van dit semester.
 
Het eerste blok staat in het teken van onderwijs in een sociologische context onder de noemer Denken over onderwijs.
Besproken wordt hoe sociologische begrippen en theorieën kunnen worden gebruikt om inzicht te geven in actuele maatschappelijke vraagstukken omtrent onderwijs in een moderne samenleving). Aan de orde komen enkele hoofdvragen van de sociologie en hun relevantie voor sociale en culturele verhoudingen in het onderwijs.
 
In het tweede blok benaderen we onderwijs vanuit een meer praktische perspectief in het thema
Onderwijskunde en onderzoek.
Studenten voeren op hun stageplek een (klein) praktijkonderzoek uit, waarmee ze meer diepgang uit hun stage zullen halen en onderzoeksvaardigheden ontwikkelen. Studenten schrijven een theoretisch kader en zoeken of ontwerpen een instrument, dat ze vervolgens in de praktijk toetsen.
De cursus wordt afgesloten met een onderzoeksverslag waarin een eigen visie op goed onderwijs als maatschappelijk vraagstuk en een visie op goed onderwijs in directe leer- en werkomgeving wordt beschreven.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie Minerva