Vak: Stages en projecten credits: 5

Vakcode
DBVB20STP1
Naam
Stages en projecten
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
S.A.M. Maring
Werkvormen
  • Stage, werk
Toetsen
  • Projecten - Verslag
  • Stage - Stage

Leeruitkomsten

Stageverslag
  • De student beschrijft vragen die voor de instelling relevant zijn middels een SWOT en interviews.
  • De student heeft een beroepsproduct ontwikkeld voor de stageinstelling.
  • De student heeft het proces rondom de uitvoering van het beroepsproduct goed georganiseerd.
  • De student heeft de werking van het beroepsproduct geëvalueerd.
  • De student kan op methodische wijze, de persoonlijke Leeruitkomsten en resultaten uit de stage koppelen en uitwerken in ontwikkelpunten.
  • De student ontwikkelt culturele zelfkennis van zichzelf en de ander en herkent dit in stage-situaties.
  • De student ontwikkelt zijn beroepsvisie op basis van de eigen stage ervaringen.
  • De student heeft op een actieve manier een bijdrage geleverd aan de intervisiegesprekken.
  • De student is er in geslaagd om goed te luisteren naar medestudenten en goed samen te vatten en door te vragen.
  • De student gaat respectvol om met de verschillende verantwoordelijkheden en belangen tijdens intervisie met medestudenten.
  • De student ontwikkelt zelfkennis en kan zich inleven in de standpunten van anderen.
  • De student heeft de beginsituatie helder neergezet met alleen relevante informatie. De student heeft helder geformuleerd wat de (onderzoeks) vragen zijn binnen de stage-instelling.
  • De student kan de gepresenteerde kwestie koppelen aan een eigen visie op kunsteducatie.
  • De student kan zijn/haar oplossingen, helder en inzichtelijk presenteren.
 
Op de stageplek
  • Opereert effectief binnen netwerken, media, procedures en afspraken die relevant zijn in de kunst- en cultuureducatie context, zowel op analoog als digitaal gebied (4.3)
  • Toont zakelijk, creatief en organisatorisch inzicht bij het ontwikkelen van cultureel ondernemerschap voor de korte en langere termijn (4.5)
  • Onderhandelt over organisatorische, financiële, en inhoudelijke aspecten van het werkveld met opdrachtgevers en andere belanghebbenden (4.6).
  • Formuleert voor zijn kunsteducatieve praktijk relevante onderzoeksvragen (5.2)
  • Ontwikkelt vanuit zijn vakmanschap producten en initieert, organiseert en evalueert projecten in een breed cultureel-maatschappelijke spectrum (4.4)
  • Reflecteert doelbewust en/of systematisch op zijn ontwikkeling  als professional en maakt daarbij gericht gebruik van verschillende vormen van feedback.(5.1)
Projecten
  • De student heeft zelfstandig een kunsteducatief aanbod ontwikkeld dat aansluit bij de ‘vraag’ van de instelling.
  • De student opereert effectief in de kunst- en cultuureducatieve context.
  • De student heeft beroepsproducten ontwikkeld en georganiseerd binnen het werkveld van kunsteducatie. 
  • De student heeft een ondernemende houding en verwerft eigen projecten en voert deze zelfstandig uit.
  • De student kan onderhandelen over zakelijke aspecten die horen bij het zelfstandig opereren in de cultuur-kunsteducatieve context.

Inhoud

Stage
De opleiding DBKV onderhoudt een open en dynamische relatie met het werkveld en de culturele en maatschappelijke omgeving van Noord Nederland. De opleiding vindt het belangrijk dat het docentschap uit kennis en vaardigheden bestaat waarmee de docent zowel onderwijs en educatie, binnen- en buitenschools kan ontwerpen en uitvoeren. Om de student zo goed mogelijk voor te bereiden op zijn/haar docentschap, dienen zij zelfstandig een open relatie met de omgeving te onderhouden. Daarom voeren studenten als voorbereiding op het onderzoekstraject in de afstudeerfase, een Keuzestage uit.
 
Projecten
De opleiding vindt het belangrijk dat het docentschap uit kennis en vaardigheden bestaat waarmee de docent zowel onderwijs en educatie, binnen- en buitenschools kan ontwerpen en uitvoeren. Om de student zo goed mogelijk voor te bereiden op zijn/haar docentschap, dienen zij zelfstandig een open relatie met de omgeving te onderhouden. Daarom voeren studenten projecten uit in het kunsteducatieve werkveld.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie Minerva