Vak: Tutor 4 credits: 2

Vakcode
DBVH1TTR4
Naam
Tutor 4
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
2
Taal
Nederlands
Coördinator
S.A.M. Maring
Werkvormen
  • Individueel
Toetsen
  • Tutor 4 - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Opdracht  
2x ABC’tje expositie
 
  • Student laat zien dat hij zijn eigen kwaliteiten, beperkingen en rol (indien van toepassing in samenwerking met anderen) kent. Deze worden onderbouwd door de opgedane ervaringen bij het organiseren van de expositie.
Verslagje werkbespreking
semester 6
  • Conclusie eigen werk met verwerking feedback docenten
POP
(= reflectieverslag + Pap)
Student kan een situatie, periode of thema beschrijven en daarin:
  • Zich een probleem toe-eigenen en onderbouwen waarom het voor de student van belang is om hier op te reflecteren (eigen belang aangeven) binnen het kader van de verschillende reflectiegebieden.
  • Kan de kern van het probleem van het reflectieonderwerp beschrijven om hier stapsgewijs een oplossing voor te vinden via een eigen gekozen reflectiemodel (student weet waar hij specifieke oplossingen kan zoeken voor specifieke reflectievragen)
  • Kan afstand nemen van een bepaalde situatie, er vanuit nieuwe perspectieven naar kijken, theorie of ervaring van anderen daarvoor gebruiken en de ervaring in een historische en/of sociaal-politieke context plaatsen.
  • Kan de samenhang zien tussen de verschillende reflectiegebieden (in dit geval student/kunstenaar) en deze aan elkaar relateren voor het formuleren van een eigen beroepsopvatting en voor het formuleren van eigen doelstelling t.a.v. de studie.
  • Student kan eigen handelen, opvattingen en concepten bijstellen door conclusies te trekken en voornemens te formulieren voor een volgende situatie of periode
  • Doelen worden SMART beschreven
  • Student vormt eigen identiteit en visie wat betreft zichzelf, de studie, het beroep en de eigen beeldende ontwikkeling.
Beeldprofiel
met presentatie als onderdeel van het assessment
  • Bronnen verzamelen die uitmonden in een rijke en bijzondere verzameling waarbij het thema op uiteenlopende wijze is onderzocht.
  • Een PowerPoint maken als reflectie op de opdracht beeldprofiel, die helder inzicht geeft in het verloop van het beeldend onderzoek, waarbij begrippen juist worden gehanteerd.
  • In de presentatie in woord en beeld reflecteren op eigen handelen, gemaakte keuzes verantwoorden, invloed van bronnen toelichten en aanwijzen, het doorlopen proces analyseren op sterke en zwakken punten, vooruitblik geven op toekomst (afstuderen)
Beeldend
Portfolio
  • Zichtbaar maken van het proces van de eigen beeldende ontwikkeling
  • Zichtbaar maken van eigen opvatting over kunst door scherpe keuzes te maken in selectie werk en in het ordenen samenhang in het werk zichtbaar te maken
Culturele activiteiten
  • Minstens 4 Culturele activiteiten (CA) van uiteenlopende aard en kunstdiscipline ondernemen en daarvan eigen ervaring weergeven in tekst en beeld.
  • De ondernomen CA’s verbinden aan eigen beeldend proces, beeldprofiel en/of portfolio.
Studium Generale
  • Studium generale in brede context kunnen zetten en inhoud koppelen aan eigen visie en ervaringen en vastleggen in een verslag.
Projectpunten educatief en vrij
  • Naar aanleiding van pop en pap een onderbouwde keuze maken voor projecten.
  • Project evt. voorbereiden, uitvoeren, verslag doen van ervaring en visie
Opstellen van een SOK
  • Eigen studievoortgang bijhouden, inzichtelijk weergeven, afspraken maken met docenten over achterstanden, deze afspraken ondertekenen samen met tutor.
Lessen tutor
  • In een groep ‘als collega’s’ functioneren:
  • Houden aan afspraken, feedback geven op elkaars werk en functioneren en deze feedback ook weten te ontvangen, gesprekstechnieken: luisteren, samenvatten, doorvragen.
  • Zelfstandig werken aan opdrachten
  • Presenteren

Inhoud

Doel van het tutoraat is de student te begeleiden in het omgaan van het duale van de opleiding; aan de ene kant het kunstenaarschap en aan de andere kant het beroepsprofiel van het docentschap door als groep veel te reflecteren op de verschillende vakken en op de beroepsoriëntatie. 

Het tutoraat is als een spin in een web, en probeert cross-overs te stimuleren.
Het tutoraat begeleidt en stimuleert de student bij het maken van studiekeuzes en besteedt aandacht aan culturele activiteiten die de student buiten de lessen om onderneemt.

In het tweede semester ligt de nadruk op het eigen werk/creatief proces, en het afstudeerproject in jaar 4. De contouren van het afstudeeronderzoek moeten al duidelijk zijn. 
Binnen het tutoraat vindt tevens de Studieloopbaanbegeleiding plaats: de voortgang van de studie wordt door de tutor regelmatig met de studenten besproken.

De opdrachten maken deel uit van het portfolio en worden hierin samengebracht.

 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie Minerva